Veiligheid voorwaarts! - ‘De impact van microlearning op veilig gedrag’

Artikelindex

6. Frits Carlebur van Bolster Safety: ‘De impact van microlearning op veilig gedrag’

De stapel Ipads wordt rondgedeeld. Het zijn (zoals Jos reeds meldde) geen cadeautjes maar onderdeel van de interactieve presentatie. Frits Carlebur en zijn werkgever Bolster Safety, onderdeel van Malmberg Educatie, pleiten voor frequenter trainen, want je leert gemiddeld maar zeven dingen per keer aan. De kracht zit in herhaling: drie keer één is dus beter dan één keer drie. Op het scherm staan twee centrale leerprincipes: spaced repetition en retrieval practice. Het laatste gaat over het ophalen van dingen uit je geheugen en daar hebben we allemaal ervaring mee. Als de docent wiskunde iets voorrekent op het bord dan volgen we het prima, tot het moment dat we het zelf moeten doen. Herhaling moet kennis vastzetten en wij moeten die kennis ook weer kunnen opdiepen.

Bepaal eerst je doel, kies dan je weg
De applicaties van Bolster Safety bieden een alternatief voor de toolboxmeeting, die als ‘educatief instrument’ te weinig zoden aan de dijk zet. Carlebur: ‘Hoe een veiligheidshelm wordt gemaakt en dat er CE op moet staan boeit degene die hem moet dragen niet; het gaat erom wat ze er zelf mee moeten, wat ze eraan hebben in hun eigen werk. Dáár zijn ze mee bezig, dat is waar ze trots op zijn. We moeten meer vragen voordat we gedrag of competenties aan proberen te leren. We vervangen de traditionele leermethodes. Als je alles elektronisch doet dan krijg je meer inzicht in de aanwezige competenties. Als wij modules maken voor een opdrachtgever dan proberen we eerst een lijn aan te brengen in hoe mensen denken, want in aanvang is er tussen veiligheidskundigen, projectleiders en operationelen vaak weinig overeenstemming. De kennis over hoe het moet en hoe het veilig zou kunnen is er wel. Eerst stel je vast waar je naartoe wilt werken, wat relevant is, en dan bouwen we pas een tool.’

Toets
Als iedereen via de Wifi is ingelogd op de applicatie, mogen er vijf vragen uit willekeurige modules worden beantwoord, vragen met beeld waarin iets moet worden ontdekt, aangewezen of beoordeeld. Ze hebben gemeen dat ze met veiligheid te maken hebben; de deelnemers herkennen enkele VCA-vraagstukken en een vraag over de verkeerstheorie. Zelfs voor deskundigen lastig, maar doordat in twee- of driemanschappen stevig wordt samengewerkt komt er gemiddeld een voldoende tevoorschijn.

Leve de discussie
De groepsgewijze terugkoppeling gaat eventjes lastig, want de centrale database lijkt via de trage Wifi niet vlot mee te werken. In elk geval komt er geen score-overzicht op het scherm. Een kleinigheid die wordt opgevangen door een uitleg van Frits. Als het rumoer (de praktische communicatie over veiligheid; datgene wat we op de werkvloer graag willen) wat is verstomd, neemt Carlebur het woord: de training is dertig keer afgerond en 73 % is geslaagd. Het mooie is dat er actief van elkaar is geleerd, iets wat nog beter zal gaan als de inhoud is afgestemd op de doelgroep. Gesprekken zijn tijdens het afleggen van de toets al gestuurd in de richting van de veiligheid op de eigen werkvloer. Dat is waar het om gaat. Bedrijven veronderstellen te vaak een kennisniveau dat er niet is. Als je dat wilt aanbrengen dan moet je uitzoeken wat ieders basis is, waar je naartoe wilt en op welke manier en in welke volgorde je de kennis en competenties gaat aanleren.
Zie www.bolstersafety.com 
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.