ROPS/FOPS

(verkeersveiligheid/voertuigen/mobiele arbeidsmiddelen, Eng.)

Roll Over Protection Structure (System) / Falling Objects Protection Structure.

ROPS 
is de rolkooi ter bescherming van de inzittenden van voertuigen bij kantelen of omrollen. Deze constructie kan bestaan uit een (geïntegreerd) stalen frame dat de passagiersruimte van auto's, bussen en cabines van vrachtwagens omsluit. De bedoeling is dat het compartiment waar zich de inzittenden in bevinden niet bezwijkt of (te ver) wordt ingedrukt bij kantelen of rollen. Of dit verplicht is of niet hangt bij wegvoertuigen af van de geldende automotive richtlijnen. Als een voertuig (ook) als arbeidsmiddel geldt (landbouwtrekkers, graafmachines, walsen enz. dan is niet (alleen) de automotive leidend maar ook de Machinerichtlijn en de Arbowet.

Met FOPS wordt de bescherming tegen vallende objecten aangeduid. Dat is bij voertuigen voor het wegverkeer nauwelijks aan de orde, maar des te meer bij (mobiele) machines zoals hijskranen en HGM's die worden ingezet voor sloopwerkzaamheden. Daar is de kans dat er iets op de cabine valt groot. ROPS en FOPS laten zich goed combineren. FOPS kan als extra rasters of voldoende fijnmazige netwerken voor de vensters vereisen. Bij veel mobiele werktuigen zijn die reeds standaard aangebracht of binnen de CE-conformiteitseisen als aanbouwdeel/accessoire voorhanden.

Bij landbouwtrekkers (die bestuurd worden door werknemers) moet ten minste een goedgekeurde rolbeugel zijn aangebracht.

In de auto/rallyesport worden voertuigen van ROPS  (veiligheidskooiconstructies) voorzien op grond van eigen regelgeving van de Koninklijke Nederlandse Autosport Federatie (KNAF) en/of organisatoren van competities of evenementen.

Zie ook veiligheidskooi.
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.