Updates over emissie gevaarlijke stoffen van de OvV

De OvV publiceerde 2 updates over lopende onderzoeken naar vrijgekomen gevaarlijke stoffen: Azijnzuur in Rotterdam en Zwaveldioxide in Pernis.

Vrijkomen azijnzuur Indorama Europoort Rotterdam

Dit onderzoek is 10 februari 2023 gestart n.a.v. vrijgekomen azijnzuur op 12 oktober 2022 bij Indorama in Europoort Rotterdam.
Door de oorzaak en omvang van deze lekkage is er destijds een verplicht onderzoek gestart door de onderzoeksraad. 
De update meldt het volgende:
Dit is een procesupdate over het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar het vrijkomen van azijnzuur bij Indorama in de Europoort Rotterdam op 12 oktober 2022. In de nacht van dinsdag 11 en woensdag 12 oktober 2022 is bij Indorama naar schatting 11,8 ton azijnzuur vrijgekomen. Een azijnzuurwolk is in westelijke richting afgedreven. Bij een buurbedrijf – op ongeveer twee kilometer afstand aan de overzijde van het beerkanaal waar Indorama aan ligt– werd stank ervaren en kregen twee personen (lichte) gezondheidsklachten. Het onderzoek richt zich op de vraag hoe het azijnzuur heeft kunnen vrijkomen en wat hiervan geleerd kan worden.
De stand van zaken rond het onderzoek is als volgt: de OvV is op 10 februari 2023 gestart met het onderzoek. Inmiddels is het verzamelen van feitelijke informatie voltooid. Momenteel bevindt het onderzoek zich in de analysefase. Daarna kan het eindrapport gepubliceerd worden.


Emissie zwaveldioxide Shell Pernis

Dit onderzoek is op 14 november 2022 gestart n.a.v. het vrijkomen van zwaveldioxide op 12 oktober 2022 bij een van de installaties van Shell in Pernis . Dit kwam destijds door een storing.
Ook hier was sprake van een verplicht onderzoek door de onderzoeksraad. Bijna een jaar na dato van het incident komt de OvV met een update waarin ze het volgende zeggen:
Deze tussentijdse verklaring is een procesupdate van een lopend onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de emissie van zwaveldioxide bij Shell Pernis. De emissie vond plaats bij Shell in de Rotterdamse haven op 12 oktober 2022. Deze procesupdate wordt gegeven omdat het onderzoek langer duurt dan een jaar.
De emissie ontstond nadat een deel van een fabriek stilviel ten gevolge van een storing in een motor. Het in dat deel van de fabriek aanwezige gas is via de daartoe bestemde fakkel verbrand. Het onderzoek bevindt zich in de analysefase. Daarna kan het eindrapport gepubliceerd worden.
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.