ILT rapporteert over monitoring spoorwegongeval Dalfsen in 2016

Het rapport gaat in op de aanbevelingen van de Onderzoeksraad naar aanleiding van een spoorincident bij Dalfsen in 2016. Daar werd een hoogwerker door een reizigerstrein van Arriva op een overweg aangereden. De trein ontspoorde en kwam op zijn kant tot stilstand. De machinist van de trein overleed ter plaatse en zes reizigers raakten gewond.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zes aanbevelingen gedaan. Die zijn allemaal op een na goed opgevolgd. De monitoring is daardoor gestopt. Waar het gaat om de instructie aan overweggebruikers blijft monitoring nodig.

Aanbeveling

De aanbeveling bestaat uit 2 delen.
  1. ProRail moet aan iedereen die een overweg kruist inzichtelijk maken, wanneer ze contact moeten opnemen met ProRail;
  2. ProRail moet een procedure inrichten om, in bijzondere situaties, een oversteek mogelijk te maken.
De inspectie verwacht dat ProRail passende maatregelen neemt, zodat een gebruiker van een overweg zich tijdig realiseert dat de oversteek van de overweg, voor die specifieke omstandigheden, bijzondere risico’s kent. Om deze passende maatregelen te faciliteren, zal ProRail een proces moeten inrichten waarbij ze binnen een acceptabele termijn de oversteek mogelijk maakt.

Wat ProRail heeft gedaan

Figuur 1. StickerProRail heeft, een aantal jaren geleden, het proces voor Bijzondere oversteek 5 ingericht. Interne procedures rondom de bijzondere oversteek zijn herzien om dit proces beter in de bedrijfsvoering in te bedden. ProRail informeert overweggebruikers over deze procedure met stickers (Figuur 1), op de paal van de overwegbomen, Over de attentiewaarde van de stickers bij de overwegen wordt nagedacht.
Hier is echter nog steeds geen concreet alternatief voor naar voren gekomen.
ProRail geeft aan moeilijk inzicht te krijgen in hoeveel bijzonder vervoer over de overwegen gaat. Om hier een beter beeld van te krijgen is er nu contact met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dit om een vergelijking te maken tussen de ontheffingsaanvragen die de RDW krijgt en de vraag welke daarvan in aanmerking komen voor de procedure bijzondere oversteek van ProRail, en de aanvragen die ProRail heeft ontvangen. Er zijn vermoedens dat bij werkzaamheden, rondom of op het spoor, vaak bijzonder verkeer over de overwegen rijdt. Hierbij is vaak de onderhoudsaannemer betrokken.
Daarom heeft ProRail een pilot ingesteld om de onderhoudsaannemer de aanvragen te laten afhandelen. Parallel aan deze acties roept ProRail de aannemers op om meer aandacht voor deze risico’s te hebben. Verder werkt ProRail aan een campagne om de procedure ‘bijzondere oversteek’ beter in beeld te brengen.
Hiervoor is een communicatieplan opgesteld. De planning is om deze campagne vijf jaar te laten lopen. Volgens de planning start deze campagne halverwege 2023.

Conclusie van de ILT

De inspectie blijft, net als voorgaande jaren, kritisch over de effectiviteit van de procedure 'bijzondere oversteek’. De inspectie heeft deze constatering meerdere malen gedaan over de afgelopen jaren.
De inspectie ziet dat er op verschillende vlakken verbeteringen zijn. Toch neemt dit niet de zorgen weg over de effectiviteit van de procedure bijzondere oversteek. De inspectie zal deze punten opnemen in haar reguliere toezicht. Hierdoor kan de inspectie beter invloed uitoefenen op de juiste toepassing en effectiviteit van de procedure bijzondere oversteek. Het is nodig om continu aandacht te vestigen op verbetering van processen en de robuustheid van de risicobeheersmaatregelen.
De inspectie zal deze aanbeveling blijven monitoren.

Lees ook:
het ILT-rapport 'Monitoring van uitvoering van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid De actuele stand van zaken over de opvolging van aanbevelingen bij spoorwegongevallen, rapportage 2022.'
en/of het rapport van de OvV 'Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen'

Bron: Rijksoverheid
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.