Europese Parlement wil grondige herziening van regels voor veilige luchtvaart

Als het aan het Europese Parlement ligt, gaat de EU het eigen veiligheidsbeleid voor de luchtvaart over de hele linie aanpassen. Zo moeten er nieuwe eisen komen voor onbemande vliegende objecten, ofwel drones. Maar ook nieuwe maatregelen tegen terrorisme en cyberaanvallen, en voorschriften voor de arbeidsomstandigheden van vliegend personeel en grondpersoneel.

De ideeën voor nieuwe EU-regelgeving op het gebied van luchtvaartveiligheid zijn vervat in een rapport van de commissie voor transport en toerisme. Dat rapport zal dienen als uitgangspunt voor gesprekken tussen het Europese Parlement en de Raad van Ministers.

De commissie vindt de aanpassing nodig om nieuwe risico's het hoofd te bieden. Er moet een European Aviation Safety Programme komen dat lidstaten verplicht om informatie over risico's in een vroeg stadium met elkaar te delen. En het al bestaande Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) moet de bevoegdheid krijgen om richtlijnen en aanbevelingen uit te vaardigen rond de risico's van terrorisme en oorlogshandelingen. Het moet zich kunnen bemoeien met vliegroutes boven conflictgebieden.

Drones
De regels moeten uitgaan van proportionaliteit, en daarom moet voor zakenvliegtuigjes en ultralichte toestellen een lichter regime gelden. Evengoed is de enorme opkomst van drones een verschijnsel dat om regulering vraagt. Registratie en markering zijn elementair. Dat moet gaan gelden voor alle drones met een certificaat en/of een 'take-off mass' van meer dan 250 gram. Drones die opstijgen met minder dan 150 kilo zijn nu nog een zaak van de lidstaten. De parlementariërs vinden dat de Europese Commissie ook regels moet uitvaardigen voor het ontwerp van drones, en beperkingen aan vlieghoogtes en vliegpaden, bijvoorbeeld boven energiecentrales en vliegvelden.

Toenemende drukte
Achtergrond van de herziening van EU-regels voor de luchtvaart is niet alleen de opkomst van nieuwe risico's. De verwachting is dat het Europese luchtverkeer de komende decennia met 50 procent gaat toenemen. Burgerlijk gebruik van drones zou binnen tien jaar, denkt men in Brussel, 10 procent van het verkeer kunnen gaan uitmaken. Daarmee zou een sector geschapen zijn die goed is voor een omzet van 15 miljard euro en 150 duizend banen.
Home