Bouwend Nederland wil betere bescherming wegwerkers

Agressie, snelheidsovertredingen en gevaar voor de werknemers die aan de wegen werken zijn een doorn in het oog van Bouwend Nederland. De maat is vol, zo betoogt de vereniging van bouw- en infrabedrijven bij monde van Ronald van der Sanden in het programma 1Vandaag van maandag 26 maart. Bij werkzaamheden moet de snelweg dicht om de veiligheid van wegwerkers te waarborgen. Ze worden regelmatig uitgescholden, krijgen flessen en blikjes naar hun hoofd en automobilisten rijden veel te hard.

Dat laatste bleek zaterdag 24 maart nog bij Breda tijdens een controleactie. Waar een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur was in gesteld, werd door zeven automobilisten meer dan vijftig km/h te hard gereden, met zes ingevorderde rijbewijzen als gevolg (nummer zeven had geen rijbewijs).

De Vakgroep specialistische wegenbouw van Bouwend Nederland noemt het poging tot doodslag als een automobilist met 200 km/h langs wegwerkzaamheden scheurt, zoals dat weekend nog gebeurde op de A16. ‘De politie heeft te weinig capaciteit voor voldoende controle, dus de weg moet geheel dicht’, zegt Van der Sanden.

Helemaal dichtgooien zorgt voor een veel veiligere maar ook vlottere afhandeling van de werkzaamheden. In plaats van veertig nachten werken met ‘open afzetting’ kan in vijf volle dagen hetzelfde werk zijn afgerond. Dat is bovendien duurzamer, aldus Van der Sande. Ook plaatsing van betonnen barrières en het uitwijken naar de gescheiden rijbaan voor de andere rijrichting, zoals in Duitsland gebeurt, zou een aanvaardbare oplossing zijn.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen begrijpt de oproep, maar waarschuwt voor extreme files bij volledige afsluiting. Bovendien zal er een groot extra verkeersaanbod zijn op secundaire wegen, die daar niet op zijn ingericht.

Een andere veilige oplossing is het systeem ISA (Intelligent Speed Assistance), een nieuw Europees systeem (een smart mobility service) dat draadloos op specifieke plaatsen kan waarschuwen of zelfs gericht kan ingrijpen in de snelheid van voertuigen. Het zal echter nog jaren duren voordat voertuigen en netwerken er geschikt voor zijn.

Bronnen: Omroep Brabant, NOS en 1Vandaag
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.