12 conclusies uit een heftruckonderzoek

BLOM Opleidingen heeft de resultaten van de Nationale Heftruck Enquête 2018 gepresenteerd. Bijna 500 respondenten deden hieraan mee. Bijna twee derde van hen bestuurt dagelijks een intern transportmiddel, zoals een heftruck. Dit zijn de belangrijkste conclusies.

Veiligheid kan beter
De veiligheid binnen organisaties van intern transport kan beter, zo blijkt uit het onderzoek. Bij veel bedrijven is een RI&E opgesteld, maar toch weet een deel van de respondenten niet of dat binnen hun eigen organisatie is gebeurd.
Een ander verbeterpunt is het hanteren van een verkeersplan. We leren op de weg wat wel en niet is toegestaan, maar zodra we in een magazijn terechtkomen, blijkt dat toch minder duidelijk te zijn. Iets meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat er een verkeersplan bestaat. Dat geeft aan dat het dus bij de helft van de bedrijven niet goed duidelijk is en dat er geen verkeersplan aanwezig is.

Communicatieproblemen
In het onderzoek uit 2015 bleek al dat er veel buitenlandse arbeidskrachten werkzaam zijn in de wereld van logistiek. Iets meer dan een kwart van de respondenten geeft aan weleens communicatieproblemen te hebben met collega’s. Dit kan tot irritatie leiden op het werk. Het kan tevens gevaarlijke situaties opleveren.
Zo schreef een van de respondenten dat zijn buitenlandse collega geen enkele taal verstaat. Het is dan lastig om deze collega op gevaarlijke situaties te wijzen. Hoewel werkgevers protocollen in meerdere talen beschikbaar stellen, blijft het van belang dat werkgevers kritisch kijken naar de communicatie onderling met collega’s.

Steeds meer vrouwen, een hoger opleidingsniveau en minder ongevallen
Er zijn de helft meer vrouwen werkzaam in het intern transport ten opzichte van 2015. Het opleidingsniveau ligt in 2018 ook een stuk hoger. De verschuiving gaat van MBO naar HBO en WO. De werkdruk ligt in 2018 hoge: er zijn veel reacties waarin duidelijk wordt dat er te weinig mensen zijn voor het werk dat gedaan moet worden. Zoals aangegeven blijft de communicatie met collega’s ook in 2018 door taalproblemen lastig.
Positieve ontwikkelingen zijn het afnemen van het aantal ongevallen. Er komen nog altijd ongevallen voor, maar wel minder vaak. Verder is de smartphone ook bij intern transport duidelijk aanwezig op de werkvloer. Het is echter onder heftruckchauffeurs geen irritatie. Uit het onderzoek blijkt dat de smartphone niet veel gebruikt wordt tijdens het rijden met een heftruck.

AGV’s baren chauffeurs geen zorgen
De komst van AGV’s heeft er in 2018 nog niet toe geleid dat heftruckchauffeurs zich zorgen maken om hun baan. Wat hieraan bijdraagt, is het aantrekken van de economie. Uit het onderzoek is duidelijk geworden dat de werkdruk hoger is geworden. Er is voor heftruckchauffeurs dus genoeg werk. Heftruckchauffeurs werken meer in vast dienstverband, wat nog een indicatie is dat er veel werk is en werkgevers de beste krachten graag in huis willen houden. Al deze factoren zorgen ervoor dat de AGV op dit moment nog niet als echte bedreiging wordt gezien.

Hoog stressniveau
Zoals aangegeven wordt er meer in vast dienstverband gewerkt. De werkdruk wordt door chauffeurs als zeer hoog ervaren. Het stressniveau ligt hoger bij chauffeurs. Allemaal signalen dat er krapte is op de arbeidsmarkt binnen het intern transport. Heftruckchauffeurs hebben het werk voor het uitzoeken. Dat is een positieve ontwikkeling, maar, zo stelt het rapport, de veiligheid mag hierdoor nooit in het gedrang komen.

Bronnen: WarehouseTotaal en Blom Opleidingen
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.