Toelating Stint op openbare weg formeel ingetrokken

Op 12 december 2018 bleek uit een onderzoek van TNO dat er risico’s zijn voor de veiligheid van de bestuurder en passagiers van de Stint. TNO constateerde onder meer problemen met de rem en de lengte van de remweg van de Stint. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zag geen andere mogelijkheid dan de Stint in de huidige vorm niet te laten terugkeren op de weg. Deze week is het besluit waarmee de Stint toegelaten was op de weg, formeel ingetrokken.  
 

Dit betekent dat voertuigen van het merk Stint definitief niet meer tot het verkeer op de weg zijn toegelaten. Dit schreef de minister in een brief aan de Tweede Kamer. Het intrekkingsbesluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant.
Kamerbrief over besluit intrekken toelating Stint tot de openbare weg

Omdat er al twijfels waren over de veiligheid van de Stint, was deze sinds 2 oktober 2018 geschorst. Dat betekent dat de Stint sinds dat moment al niet meer was toegestaan op de openbare weg. Aanleiding waren de eerste voorlopige resultaten van een onderzoek van de politie, ILT en het NFI.

Voor een eventuele terugkeer van een Stint op de weg, moeten de door TNO geconstateerde problemen worden verholpen. Daarnaast wil de minister zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over de toelatingseisen voor dit soort voertuigen. Hiervoor wordt een zorgvuldig en helder kader gemaakt dat toepasbaar is voor verschillende soorten innovatieve voertuigen, waaronder de Stint. Deze nieuwe eisen komen nog deze maand.

Lees ook:
Onderzoeker: stint onveilig, gebruik hem niet
Waarom zijn Stint-voertuigen tijdelijk verboden?
'Waarde Stints gereduceerd tot schroot'
Volgens rechtbank Midden-Nederland mocht minister Stints van de weg halen
Kamer: we hadden nooit aan de Stint moeten beginnen

Bron: Rijksoverheid
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.