Kamer: we hadden nooit aan de Stint moeten beginnen

Op donderdag 13 december zijn 2 rapporten aangeboden aan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) met daarin de veiligheidsanalyse van zogenoemde BSO-Stints. Dit onderzoek was door ILT aan TNO opgedragen na het dramatische ongeluk met een BSO-Stint op 20 september jl. bij een spoorwegovergang in Oss.

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft een eigen onderzoek uitgevoerd naar de Stint-modellen en modificaties op de Stints die sinds de introductie hebben plaatsgevonden. Het rapport doet ook verslag van de schouwen die de ILT hebben uitgevoerd. Rapport ‘Onderzoek Stint: modificaties en modellen’. 

Tweede Kamer
De Stint had nooit mogen worden toegelaten op de openbare weg. Dat zeggen Tweede Kamerleden naar aanleiding van het rapport van TNO over de veiligheid van het voertuig. TNO concludeert dat de Stint op alle aspecten niet veilig is en in de huidige vorm niet geschikt voor personenvervoer.
De elektrische bolderkar werd in 2011 toegelaten als 'bijzondere bromfiets'. Er werd daarbij niet nauwkeurig gekeken naar de veiligheid. Kinderopvangcentra gingen de Stint op grote schaal gebruiken om kleine kinderen mee te vervoeren.

"Het toetsingkader was destijds niet op orde en het toezicht was niet goed. Dat is triest", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. "We hadden er nooit aan moeten beginnen." Hij wijst erop dat de Tweede Kamer nooit op de rem is gaan staan. "Ik hoop dat we daar lessen uit leren."
De categorie 'bijzondere bromfiets' werd ingesteld voor de Segway, een hippe elektrische step. De politiek was destijds enthousiast over dat soort vernieuwende voertuigen. Om de ontwikkeling daarvan zo veel mogelijk te stimuleren werden er geen extra veiligheidseisen gesteld.
Oppositiepartij SP begrijpt het besluit van minister Van Nieuwenhuizen dat de Stint voorlopig niet meer de weg op mag. "Veiligheid staat voorop, maar dat gold de afgelopen jaren kennelijk niet. Er heeft jarenlang een onveilig voertuig op de weg gereden", zegt Kamerlid Lacin.
GroenLinks wil vooral weten hoe het kan dat er zo'n verschil zit tussen de regels en wat er daadwerkelijk veilig is. Kamerlid Kröger noemt het schokkend dat dat verschil zo groot is.
De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid spreken over het TNO-rapport en de toekomst van de Stint.

Plan van aanpak
De RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) adviseerden al vorige week technische aanpassingen die de stint veiliger zouden moeten maken.
De minister gaat "op korte termijn" in overleg met de kinderopvangbranche en de SWOV. Van Nieuwenhuizen zal die partijen dan vragen om een plan van aanpak waarmee bijzondere bromfietsen op een veilige manier gebruikt kunnen worden.
"Ik realiseer me dat dit voor veel gebruikers van de stint niet de boodschap is waarop ze hadden gehoopt, maar het argument veiligheid geeft de doorslag. Zeker als het om kinderen gaat", zegt Van Nieuwenhuizen. "Ik hoop dat we zo snel mogelijk duidelijkheid kunnen geven."
De minister benadrukt dat van financiële compensatie voor gebruikers van de elektrische bolderkar geen sprake is.
Korte video met de reactie van minister Van Nieuwenhuizen op de gepresenteerde onderzoeken.

De volgende onderzoeken lopen nog:
  • Een onderzoek naar eventuele invloed van elektromagnetische velden vanaf het spoor (van onder andere de overweg, de bovenleiding en de treinen) op de Stint. Dit onderzoek loopt nog. De ILT voert dit samen met het Agentschap Telecom uit. De resultaten worden rond de jaarwisseling verwacht.
  • Een onderzoek naar de aard en omstandigheden van het ongeval in Oss. Dit wordt uitgevoerd onder leiding van het Openbaar Ministerie Oost-Brabant, door de politie, het Nederlands Forensisch Instituut en de ILT. Dit onderzoek loopt nog en zal naar verwachting in 2019 worden gepubliceerd.
  • De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van het ongeval met de Stint in Oss besloten onderzoek te doen naar de wijze waarop in Nederland bijzondere voertuigen zoals de Stint op de openbare weg worden toegelaten.
  • Het onderzoek naar de exacte toedracht van het ongeval in Oss is nog niet afgerond.

Lees de verschillende onderzoeksrapporten:
TNO-Technisch onderzoek Stint
TNO-Analyse verbetervoorstellen BSP Stint
RDW en SWOV-voorlopige advies herziening Kader Toelating Bijzondere Bromfietsen
ILT-Onderzoek Stint: modificaties en modellen

Bronnen: TNO, ILT, SWOV, OvV, NOS en NU.nl
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.