Trucker met dashcam veiliger - mits...

Een dashcam in de vrachtwagencabine leidt tot minder verkeersongevallen en minder onveilige situaties, maar alleen als de chauffeur feedback krijgt op zijn rijgedrag. Dat is de uitkomst van een onderzoek van verzekeraar TVM.

DashCam
Voor het onderzoek werden bijna 400 vrachtwagens een tijd lang uitgerust met een dashcam, een camera bij de voorruit die vastlegt wat de chauffeur ziet. In die periode werd door de dashcams een aantal ongevallen en bijna-ongevallen geregistreerd. De chauffeurs kregen daar nog geen terugkoppeling over.

Toen in een volgend stadium van het onderzoek de truckers feedback van speciale coaches kregen op hun rijgedrag, nam het aantal gevaarlijke situaties met gemiddeld 30 procent af.
Feedback op het rijgedrag is dus enorm belangrijk, benadrukt TVM. "Er moet achteraf goed gecoacht worden. Bij vervoersbedrijven die dat in ons onderzoek structureel deden, daalde het aantal onveilige situaties soms tot wel 50 procent", zegt een woordvoerder van TVM in het NOS Radio 1 Journaal. "Maar als er weinig terugkoppeling wordt gegeven aan de chauffeurs, zie je hun oude rijgedrag snel terugkeren."
Volgens TVM vertonen chauffeurs vooral op bekende plekken onveilig rijgedrag. "Als chauffeurs de weg kennen, rijden ze vaak harder en letten ze veel minder op verkeer dat van rechts kan komen. Bij een stoplicht zie je dan vaak dat bestuurders gokken dat hij nog wel even op groen zal blijven staan."
Met de combinatie van dashcam en feedback verbeterde dat gedrag aanzienlijk. "Als er iemand met je meekijkt, ben je blijkbaar voorzichtiger in je handelen."

Ook volgens de FNV hangt de eventuele bijdrage aan de verkeersveiligheid van deze camera's sterk af van de organisatorische inbedding. Groen: "Met alleen het installeren van apparatuur kom je er niet. Daar hoort gedegen coaching bij. Niet alle transportondernemingen bieden de chauffeur bijvoorbeeld een veilige omgeving om te leren van de dashcam beelden." In elk geval is de bond erop tegen dergelijke apparatuur te installeren in vrachtwagens van chauffeurs met tijdelijke en uitzendcontracten vanwege het risico op oneigenlijk gebruik van de beelden door de werkgever.

EyeTracker
In het onderzoek werd ook een eyetracker getest. Een eyetracker is een soort camera die in de gaten houdt of de chauffeur zijn ogen op de weg richt. FNV Transport & Logistiek vind het positief dat transportverzekeraar TVM nu, net als de FNV, stelt dat de zogenoemde 'eyetracker' geen bijdrage levert aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De bond is om privacy-redenen mordicus tegen het installeren van deze apparatuur in de vrachtwagen.
Egon Groen van FNV Transport & Logistiek: "De proef van TVM bestond uit het installeren van zowel eyetrackers als dashboardcamera’s in vrachtwagens. De FNV heeft maandenlang actie gevoerd tegen de installatie van eyetrackers. TVM is nu tot de conclusie gekomen dat installeren ervan geen goed idee is. Ons doel is wat dat betreft dus bereikt."

Bron: NOS en FNV
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.