Stukgevaren stuw bij Grave gerepareerd

De stuw bij Grave, die een half jaar geleden zwaar beschadigd raakte door een aanvaring, is helemaal hersteld. Alle nieuwe en gerepareerde onderdelen zitten op hun plaats en zijn succesvol getest.

Op 29 december voer een Duitse binnenvaarttanker dwars door de stuw. De waterkering raakte beschadigd en een deel van de Maas liep leeg. Het scheepvaartverkeer lag bijna een maand stil. De herstelwerkzaamheden hebben naar schatting 20 miljoen euro gekost.

Alleen de tijdelijke breuksteendam die werd gebruikt om het rivierwater te beheersen moet nog worden afgebroken. De komende twee weken worden gebruikt om de stenen dam weg te halen en de situatie helemaal te herstellen, aldus een woordvoerder.

Onderzoek
Er lopen nog twee onderzoeken naar het ongeluk, van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en adviesbureau Berenschot. Later deze maand worden de eerste onderzoeksresultaten verwacht.

Schadekosten
Rijkswaterstaat verwacht dat de kosten van de reparatie uitkomen op rond de twintig miljoen euro. Al snel na het ongeval werd duidelijk dat de schade in de miljoenen zou lopen. Voor de binnenvaart werd door Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) de schade geschat op 300.000 euro per dag dat er geen binnenvaart mogelijk was.
Rijkswaterstaat heeft rederij Gefo aansprakelijk gesteld. Het bedrijfsleven heeft rond de 10 miljoen euro schade geleden, zegt werkgeversorganisatie LWV. Ook woonboten liepen schade op doordat ze droog kwamen te liggen door de lage waterstand.

Lees ook het uitgebreide achtergrondartikel over Aanvaring stuw Grave of ons complete Dossier Grave.

Bronnen: NOS, DeTelegraaf en Omroep Brabant
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.