Staat van Schiphol 2022 naar Tweede Kamer

Schiphol is en blijft een veilige luchthaven, constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de nieuwe Staat van Schiphol 2022. Maar er zijn wel punten die om aandacht en actie vragen, zoals de grondafhandeling, de gevolgen van de personeelstekorten en de geluidsoverlast die omwonenden ervaren. De Staat is deze week naar de Tweede Kamer gestuurd door minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Bevindingen

De ILT kijkt vanuit haar toezichtsrol vooral naar wat de genoemde aandachts- en actiepunten betekenen voor de veiligheid van Schiphol en het werken op de luchthaven. En op de gezondheid en veiligheid van mensen die in de buurt van de luchthaven wonen. Ieder jaar rapporteert de ILT deze bevindingen in de Staat van Schiphol.

Schiphol houdt zich aan alle wettelijke normen met betrekking tot geluid en uitstoot van schadelijke stoffen, ziet de ILT. Toch neemt het aantal omwonenden van Schiphol dat ernstige geluidsoverlast ervaart toe. En ook de luchtkwaliteit op en rond Schiphol kan beter. Andere aandachtspunten vanuit de ILT gaan over de veiligheidsrisico’s bij onder andere de grondafhandeling. En er is een toename in het aantal luchtruimschendingen.

Implementatie gezamenlijke veiligheidsmaatregelen blijft achter

In 2022 blijkt opnieuw dat het veiligheidsmanagement bij individuele luchtvaartbedrijven op Schiphol op orde is. De ILT ziet echter dat de invoering van gezamenlijke veiligheidsmaatregelen (ISMS) achterblijft. Zo zijn belangrijke maatregelen voor de ongevalscategorieën ‘botsingen op de grond’ (ground collision) en ‘grondafhandeling’ uitgesteld. Dit betekent dat de risico’s op deze gebieden langer blijven bestaan.

Lees ook:
de complete Staat van Schiphol 2022
andere artikelen in ons Dossier Schiphol

Bron: ILT
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.