Spoor steeds veiliger, maar samenwerking betrokken partijen moet beter

Voor de tweede keer rapporteert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) op het gebied van veiligheid op het spoor. De aanbevelingen deed de OvV na twee ernstige ongevallen in 2015 en 2016. In de eerste rapportage zag de ILT dat concrete maatregelen nog genomen moeten worden. Uit het tweede rapport blijkt dat de inspectie positief is over een aantal nieuwe stappen, maar kritisch blijft over  mate waarin wordt samengewerkt.

Voor 1 organisatie is de aanbeveling klaar
De inspectie vindt dat DB Cargo de maatregelen voor de aanbeveling om geen last minute wijzigingen aan te kunnen brengen, goed in haar bedrijfsprocessen heeft verankerd. De ILT ziet dat daarmee is voldaan aan de uitvoering van deze aanbeveling. De inspectie toetst de bedrijfsprocessen van DB Cargo vanzelfsprekend tijdens reguliere inspecties en audits van het veiligheidsbeheersysteem.

Meer samenwerking en toetsing noodzakelijk
De inspectie vindt dat sommige acties nog niet hebben geleid tot het gewenste resultaat. Verdergaande stappen zijn nodig om aan de aanbeveling van de Onderzoeksraad te voldoen. Een voorbeeld hiervan is het rijden van reizigerstreinen met slechte botseigenschappen op plaatsen waar ook goederentreinen met gevaarlijke stoffen rijden. De inspectie verwacht dat er meer wordt gedaan om de kans op een botsing met treinen met slechte botseigenschappen zo klein mogelijk te maken.

Verder moeten organisaties met dezelfde aanbevelingen elkaar vaker opzoeken en meer gaan samenwerken. Bijvoorbeeld als het gaat om het passeren van overwegen door hoogwerkers. De inspectie ziet dat organisaties goede ideeën hebben, maar nog te vaak afzonderlijk van elkaar werken. Brancheorganisaties zouden meer aandacht kunnen besteden aan het bewustzijn van risico’s voor degene die de hoogwerker bedient.

Ongevallen Tilburg en Dalfsen
De OvV-aanbevelingen zijn opgesteld na een kop-staartbotsing tussen een goederentrein met gevaarlijke stoffen en een reizigerstrein bij Tilburg (2015) en een aanrijding van een hoogwerker op een overweg bij Dalfsen (2016).

Bij de botsing in Tilburg in 2015 rijdt een reizigerstrein van NS Reizigers achterop een stilstaande goederentrein van DB Cargo. Door de botsing ontstaat lekkage aan de achterste wagen van de goederentrein die gevuld is met gevaarlijke stoffen. Acht personen raken gewond.
In Dalfsen in 2016 rijdt een reizigerstrein op een overweg een hoogwerker aan. De trein ontspoort en komt op zijn kant tot stilstand. De machinist van de trein overlijdt ter plaatse en zes reizigers raken gewond.

Rol ILT
De inspectie heeft een wettelijke taak bij het monitoren van de aanbevelingen van de OvV sinds december 2015. Deze rapportage gaat alleen over het monitoren van de aanbevelingen aan niet-bestuursorganen.

Lees ook:
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen

Bron: ILT
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.