De twee hijskranen van het bedrijf, die op pontons stonden, vielen tijdens werkzaamheden aan de Koningin Julianabrug om en belandden op huizen en bedrijven.
Na een grondig onderzoek door de Inspectie SZW stelt het OM onder meer het volgende vast:
- Het ongeluk is veroorzaakt door de uitgevoerde hijswerkzaamheden;
- De feitelijke aansturing van deze werkzaamheden lag in handen van kraanbedrijf Peinemann;
- Het kraanbedrijf heeft gewerkt zonder (gedetailleerde) stabiliteitsberekeningen en zonder ballastplannen;
- Het kraanbedrijf heeft ook tegen de fabrieksinstructies van beide mobiele kranen in gewerkt. Zo werd met een van de kranen gewerkt met een maximale scheefstand van twee graden in plaats van de voorgeschreven maximale afwijking van 0,3 graden;
- Het kraanbedrijf had de risico’s van een tandemhijs met twee kranen vanaf twee afzonderlijke pontons niet geïnventariseerd en evenmin was er rekening gehouden met eventuele windbelasting van de hijslast.
Het OM benoemt ook dat het afwikkelen van het strafrechtelijke onderzoek geruime tijd heeft geduurd, en komt daarmee tot de conclusie dat de betaling van het geldbedrag afdoende is. "Op een rechtszitting zou eenzelfde eis worden uitgesproken."
Peinemann laat weten blij te zijn met het eindoordeel van het OM.
Lees ook ons Dossier Julianabrug
Bronnen: NU.nl, OM en NOS