Risico van het vak? 5 tips voor veilige evenementen

De evenementenbranche is een sector met arbeidsrisico’s. Voor mijn vak safety en security is het daarom lang niet zo interessant bij een accountantskantoor als bij een beurs- en congresgebouw. Er wordt dagelijks gewerkt aan optimale veiligheid voor iedereen.


Rik Hoogendoorn, Manager Safety & Security bij de Amsterdam RAI en spreker bij het congres Veiligheid bij Evenementen.

De meeste bedrijfsongevallen gebeuren tijdens de op- en afbouw van evenementen, zo blijkt uit bedrijfsongevallenanalyses van de RAI. Er worden dan in korte tijd complexe constructies neergezet, met zware gereedschappen, door verschillende partijen met ieder hun eigen strakke planning. We kunnen gelukkig als locatie samen met organisatoren en andere partners veel doen om incidenten te voorkomen.
De vijf pijlers van veiligheid.

Tip 1: veiligheidsregels
Ons werk maakt ons niet altijd populair. Zo waren er verdeelde reacties toen we in 2011 het RAI Handboek Veilig Werken introduceerden. Leveranciers, contractors, organisatoren en medewerkers waren gewend om gewoon binnen te kunnen lopen tijdens de op- of afbouw. Nu zijn er voor, tijdens en elk event in de RAI belangrijke veiligheidsregels op het gebied van onder andere beschermingsmiddelen, veilig gereedschap en maximum snelheden. Inmiddels is iedereen eraan gewend en vinden we deze regels normaal. Er zijn al verschillende andere locaties die onze richtlijnen hebben overgenomen. Maar met regels ben je er nog niet.

Tip 2: bekendheid met de regels
Tijdens de tientallen verschillende events die hier jaarlijks plaatsvinden, ontvangen we duizenden medewerkers van honderden bedrijven uit verschillende landen op de werkvloer van de RAI. Veilig werken is een zaak van alle betrokkenen. Met nieuwe partijen nemen we altijd de veiligheidsvoorschriften door, bovendien hangen er banners en instructies op relevante plekken. Daarnaast hebben we geregeld leveranciersoverleg waarin veiligheid een belangrijk onderwerp is. Het belangrijkste is misschien nog wel dat al onze medewerkers getraind zijn in Safety. Zij zijn allen ambassadeurs van veilig werken en zullen niet aarzelen om anderen erop aan te spreken.

Tip 3: risk assessment vooraf
Voorkomen is beter dan genezen. Daarom wordt bij de RAI voor elk evenement een risk assessment of risico-inventarisatie uitgevoerd. We laten bouwtekeningen keuren en toetsen evenementplattegronden. Ook de logistieke planning beoordelen we en delen we met leveranciers. Zo voorkomen we verrassingen en kunnen we waar nodig tijdig zaken bijsturen.

Tip 4: handhaving
Ondanks alle goede voorbereidingen is het belangrijk om ook te controleren. Daarvoor zetten wij surveillance-medewerkers in. Meestal kunnen zij met enkele vriendelijke tips de veiligheid waarborgen, maar soms is het nodig om streng te zijn. Afgelopen jaar moesten we zelfs een keer een stand sluiten, omdat de buitenlandse standbouwer een onveilige constructie neerzette met risico op instorten. Men gebruikte nietjes in plaats van bouten! We hebben de exposant een andere, veilige stand aangeboden.

Tip 5: Registreren en evalueren
Als we onveilige situatie signaleren, lossen we die op en we registreren ze. Zo kunnen we het veiligheidsbeleid steeds bijsturen. Uit de analyses blijkt gelukkig dat incidenten die toch plaatsvinden, meestal slechts kleine verwondingen tot gevolg hebben. We kunnen wel lachen om de nummer 1 op de lijst: blaren, van de standhouders die nieuwe schoenen hebben gekocht voor de beurs.

Bron: Blog Frank van Summeren, SBO
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.