ProRail: 'Besluitvorming rond onbewaakte overweg duurt te lang'

Gesprekken over het opheffen van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) lopen vaak nog te moeizaam en duren te lang, voordat er echte oplossingen op tafel komen. Het kan niet zo zijn dat we pas in actie komen als er weer een ongeval is gebeurd. ProRail gaat eind oktober een NABO afsluiten met betonblokken in overleg met de gemeente.

Waarom wil ProRail van de Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) af?
De NABO is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de NABO's bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo.

Treinen rijden vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden.
Ook het verkeer op de weg is toegenomen. Omdat er ook nog maar zo weinig NABO's in Nederland te vinden zijn, is niet iedere verkeersdeelnemer hiermee bekend. Dat maakt deze soort overweg bij uitstek levensgevaarlijk. Op de snelweg zijn dit soort gevaarlijke kruispunten allang uit den boze. Daar zijn enkel nog ongelijkvloerse kruisingen. Op het spoor lopen we achter.

Positieve resultaten omtrent NABO's
Gelukkig gaat het in veel gemeenten goed met gesprekken rond het opheffen of beveiligen van NABO's. We hopen de komende maanden op veel plekken goede afspraken te maken en deze snel uit te voeren.

Aanpakken NABO's
NABO's moeten volgens ProRail zo snel mogelijk worden aangepakt. In de praktijk zien we helaas dat het op verschillende plekken nog te lang duurt, voordat een NABO wordt afgesloten. ProRail vindt draagvlak voor het opheffen van NABO's in de omgeving nog steeds erg belangrijk, maar het kan niet zo zijn dat er pas oplossingen op tafel komen nadat er weer een ongeval is gebeurd.

Waarom zijn er overwegen?
Overwegen zijn lang geleden aangelegd bij het ontstaan van de spoorwegen. Treinen reden met lagere snelheid en hoorde je van ver aankomen. Dat is tegenwoordig wel anders. Een trein rijdt met hoge snelheid en heeft geen mogelijkheid om tijdig te stoppen. ProRail beschouwt mede daarom ook iedere overweg als een ‘gevaarlijk kruispunt’. Op de snelweg zijn gevaarlijke kruispunten allang uit den boze. Daar zijn alleen nog ongelijkvloerse kruisingen. Op het spoor lopen we daarin helaas nog ver achter. Ook vormen overwegen steeds meer een obstakel om de treinfrequentie en de baanvaksnelheid te verhogen. Het zogenaamde 'spoorboekloos' rijden is bijna onmogelijk op trajecten waar veel overwegen liggen.

NABO
Naast de AHOB* bestaan er in Nederland dus ook onbeveiligde overwegen. Deze overwegen worden niet afgesloten door slagbomen en is er geen belsignaal. Deze overwegen zijn wel voorzien van een waarschuwingsbord en andreaskruis. De NABO's zijn te vinden in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Vaak is dit op onverharde wegen en paden. Bij dit soort overwegen moeten weggebruikers extra alert zijn op naderende treinen.

Bron: ProRail

* De automatische halve overwegbomen (AHOB) vormen een van de beveiligingstypen voor Nederlandse overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en slagbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een trein aankomt.
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.