OvV publiceert rapport over dodelijk ongeval aan boord Fortunagracht

Op 16 februari 2018 ging een bemanningslid aan boord van het Nederlandse vrachtschip Fortunagracht het laadruim in om sjormaterialen te zoeken. Tijdens het zoeken is de matroos vanaf een hoogte van 12 meter door een deuropening in een ruim gevallen en daarbij zwaargewond geraakt. De matroos is later die dag aan deze verwondingen overleden.

De Fortunagracht ging voor anker nabij de haven van Puerto de Sucre in Venezuela, in afwachting om aan de kade containers te kunnen laden. De bemanning bracht het schip in gereedheid voor de laadwerkzaamheden terwijl het voor anker lag. De weersomstandigheden waren goed, zodat er met de scheepskranen gewerkt kon worden.

Tijdens het gereedmaken van de ruimen was er een tekort aan sjormaterialen en ging het slachtoffer op zoek naar extra materiaal. Tijdens de zoektocht ging hij een trappenhuis in, waar de verlichting niet was ingeschakeld en het nagenoeg geheel donker was. Om dit te ondervangen had de matroos een zaklamp geleend van een ander bemanningslid, zodat hij wat zou kunnen zien. Bemanningsleden die elders in het trappenhuis bezig waren hoorden kort hierna een schreeuw vanuit het ruim. Toen de verlichting vanaf de brug werd ingeschakeld troffen zij op de vloer van het ruim de zwaargewonde matroos aan.
Na het verlenen van eerste hulp is de medische evacuatie in gang gezet en is het slachtoffer met een boot van de Venezolaanse havendienst van boord gehaald en naar een ziekenhuis op de wal gebracht. Daar is de matroos overleden aan inwendig letsel.

Toezicht op uitvoering Safe Working Manual schoot tekort

Op schepen waarbij de mogelijkheid bestaat de dekconfiguratie aan te passen aan de te vervoeren lading, mag het niet voorkomen dat naar het ruim leidende deuren voorafgaand aan het verwijderen van dekken (pontons) niet volledig gesloten en vergrendeld zijn. Hierop dient strikt toegezien te worden. De Safe Working Manual aan boord van de Fortunagracht schreef dit in voldoende mate voor, maar het toezicht op de daadwerkelijke uitvoering schoot tekort.
Hiernaast is uit het onderzoek gebleken dat er op het moment van het ongeval aan boord van de Fortunagracht geen additionele barrières aanwezig waren om te voorkomen dat iemand door een deur, waarachter geen tussendek aanwezig is, kan stappen en/of vallen.

Lees ook:
het Rapport 'Val van hoogte - Dodelijk ongeval aan boord Fortunagracht'
en de Aanbevelingen 'Val van hoogte - Dodelijk ongeval aan boord Fortunagracht'

Bron: OvV
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.