Oorzaak ongeluk met stint in Oss niet te achterhalen

De oorzaak van het fatale ongeval met een stint in Oss is nooit meer te achterhalen, zo blijkt uit onderzoek van het Openbaar Ministerie (OM) en de politie. Bij de botsing met een trein kwamen twee jaar geleden vier jonge kinderen om het leven en raakte de begeleider en een ander kind zwaargewond. Het OM noemt de resultaten van het onderzoek 'heel teleurstellend'.

Bestuurster geen schuld

De bestuurster valt niets te verwijten, concludeert het OM: 'Ze heeft er alles aan gedaan om de aanrijding te voorkomen en moet leven met het feit dat dit niet gelukt is. In het onderzoek heeft ze alle medewerking verleend en dat alles onder zeer emotionele omstandigheden. Wij hebben daar groot respect voor. Er is op basis van het onderzoek geen aanleiding om tot strafrechtelijke vervolging van de bestuurster over te gaan.'
Het OM stelt verder dat nog onduidelijk is of de kwetsbaarheden van de stint voor het ongeluk bekend waren bij de producent. Daarover loopt het onderzoek nog door, wat betekent dat de fabrikant van de stint nog in onzekerheid blijft zitten.

Stint nog in beweging tijdens botsing

Uit het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk is gebleken dat de stint nog in beweging was toen die onder de spoorboom doorging en ook toen het voertuig in botsing kwam met een trein. Er zijn op of in de stint geen sporen gevonden die duiden op een defect of storing kort voor het ongeluk.

Vernieuwde stint nog altijd niet de weg op

Uit eerder onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) bleek al dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onvoldoende aandacht had voor de veiligheid bij de toelating van gemotoriseerde voertuigen zoals de stints. Minister Cora van Nieuwenhuizen bood hierop haar excuses aan.
Kort na het ongeval in Oss verbood de minister stints de toegang tot de openbare weg. Sindsdien werkt de fabrikant aan een terugkeer van het voertuig op de openbare weg.
Een eerder vernieuwd ontwerp werd in september vorig jaar afgekeurd door de Dienst Wegverkeer (RDW).
De nieuwe elektrische bolderkar gaat op verzoek van nabestaanden geen stint, maar BSO Bus heten. De BSO Bus beschikt onder meer over een stalen rolkooi, zijspiegels en een 'black box'.

Bronnen: NOS en NU.nl
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.