Onderzoeksraad vordert brokstukken bij sloop parkeergarage Eindhoven

Dinsdag 9 januari startte Koninklijke BAM Groep met de sloopwerkzaamheden van de parkeergarage op Eindhoven Airport. Dit gebeurt in nauw overleg met de Onderzoeksraad voor Veiligheid vanwege het lopende onderzoek naar de oorzaak van de instorting van de garage op 27 mei 2017. Op verzoek van de Onderzoeksraad zal een aantal delen uit de constructie tijdens de sloop worden veiliggesteld, zodat deze beschikbaar blijven voor nader onderzoek.

De operatie begint aan de zuidkant van het complex, waar de garage nog in tact is. Vandaar wordt tegen de klok in naar het ingestorte deel toe gewerkt. De twee betonnen stabiliteitskernen worden als laatste afgebroken. Ook de begane grondvloer verdwijnt. De funderingspalen kunnen blijven wel zitten. Die worden volgens de woordvoerder van BAM opnieuw gebruikt voor het nieuwe complex dat de aannemer vanaf mei gaat neerzetten.

Brokstukken veiligstellen voor onderzoek
De Onderzoeksraad voor Veiligheid kijkt mee bij de sloopwerkzaamheden en heeft dus aangegeven stukken veilig te willen stellen voor nader onderzoek. Welke stukken precies wil de woordvoerder van de Raad niet zeggen. Het ligt voor de hand dat de onderzoekers behalve brokstukken van het ingestorte gedeelte ook een aantal delen opzij laten leggen van het deel dat is blijven staan. Die kunnen immers belangrijke aanwijzingen geven over de kwaliteit van het werk dat is geleverd, de invloed van de weersomstandigheden daarop en de deugdelijkheid van de constructie. Ook verzekeringsexperts van BubbleDeck, Multibeton en andere toeleveranciers sturen er op aan om niet zomaar alles klein te knijpen met de betonschaar omdat daarmee het gevaar bestaat dat belangrijk bewijsmateriaal wordt vernietigd.

Bureau Hageman en TNO
De onderzoekers van bureau Hageman en TNO waren tot nu toe leidend waren in het onderzoek en de bredere discussie over breedplaatvloeren die daarna losbarstte. Zij hebben echter ook geen brokstuk in handen gehad en hebben hun conclusies puur moeten baseren op wat ze met het blote oog konden waarnemen en wat ze zagen op beelden van bewakingscamera’s, drones en robotjes. Ook hebben ze belastingproeven uitgevoerd in het laboratorium op wat proefstukken. Weliswaar waren die minutieus volgens de oorspronkelijke tekeningen en werkwijze geproduceerd, maar dat is toch anders dan de echte vloeren en kolommen. Die zijn soms onder barre weersomstandigheden ter plekke samengesteld.

Zoveel mogelijk ter plekke breken
Het leeuwendeel van het puin dat vrijkomt bij de sloop gaan BAM en Beelen ter plekke breken met een mobiele installatie die later wordt aangevoerd. Dat maakt het mogelijk het aantal transportbewegingen pal voor het luchthavengebouw te beperken. Op een eigen locatie in de buurt scheidt Beelen de materialen en zorgt ervoor dat alles zoveel mogelijk hergebruikt kan worden.

Bronnen: Cobouw en OvV
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.