Onderzoek naar spoorongeluk in Oss

De NS, ProRail, de politie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) doen gecoördineerd onderzoek naar het ongeluk. De ILT kijkt hierbij onder meer naar de wisselwerking tussen de overweg-installatie en de stint.

Ook wordt de eventuele wisselwerking tussen de elektromagnetische straling en stints bekeken. Volgens ILT zijn er meldingen geweest van gebruikers over storingen met de stint nabij een overweg. "Wij willen alles uitsluiten", aldus de inspectie.

Electromagnetische Compatibiliteit (EMC)
Interferentie ontstaat doordat elk elektrisch of elektronisch product elektromagnetische velden, al dan niet gewenst, uitstraalt of via de bekabeling uitzendt. Andere producten kunnen deze velden of stromen dan ontvangen, waardoor ongewenste effecten in het functioneren van dat product optreden. Bijvoorbeeld een in bedrijf zijnde mobiele telefoon die dicht bij een luidspreker wordt gehouden, kan piepjes uit de luidspreker laten klinken.
Interferentie kan tussen apparaten van de installatie zelf voorkomen of tussen apparaten van de installatie en systemen in de omgeving.

Controle
De fabrikant van de stint, die vorige week betrokken was bij het ongeval op het spoor in Oss, laat alle 3.500 voertuigen die in gebruik zijn controleren. Het bedrijf doet dat in afwachting van onderzoek naar het ongeluk.
In een boodschap aan afnemers van de stints laat het bedrijf weten vanaf maandag alle karren te controleren. ''In afwachting van de uitslag van het onderzoek, controleren we alle 3.500 stints vanaf 24 september op alle veiligheidspunten en vervangen preventief onderdelen."
Via een speciale webpagina informeert de fabrikant iedereen over nieuwe ontwikkelingen.

Bronnen: NU.nl, NOS, Stintum en Wikipedia
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.