Jaarverslag 2017 Inspectie SZW

Werkgevers die onderbetalen, het salaris (deels) niet overmaken of ten onrechte hoge kosten in rekening brengen. Ook nu de economie aantrekt, ziet de Inspectie SZW deze uitwassen op de arbeidsmarkt. Dit is te lezen in het Jaarverslag 2017 van de Inspectie SZW.

De Inspectie zag bij diverse bedrijven overschrijding van arbeidstijden, illegale tewerkstelling van buitenlandse werknemers en het ontduiken van belasting en sociale premies. In de meest ernstige gevallen constateerde de Inspectie uitbuiting van werknemers; schokkende situaties van kwetsbare mensen die in de klem zitten. Situaties waarbij werknemers bijvoorbeeld ernstig werden onderbetaald waardoor zij genoodzaakt waren in op hun werkplek te slapen.

Ook blijkt dat werknemers anno 2017 vaak ongezond en onveilig werken. Zo worden de risico’s van blootstelling aan gevaarlijke stoffen nog steeds onderschat. Bij meer dan 80 procent van de geïnspecteerde bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen moest de Inspectie handhavend optreden. Inspecteur-generaal SZW, Marc Kuipers: "Jaarlijks overlijden circa 4.100 mensen aan eerdere blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Dat zijn grote getallen met ingrijpende gevolgen. Samen met TNO, RIVM en het ministerie van SZW willen we de blootstelling aan kankerverwekkende stoffen verminderen; de "Road to Zero". We willen dat zware ongevallen en blootstelling zoveel mogelijk worden teruggedrongen."

Uitbreiding
Voor de komende jaren is een forse uitbreiding  van de Inspectie aangekondigd. Het belang van toezicht op gezond, veilig en eerlijk werk wordt onderstreept in het regeerakkoord. Dit biedt meer ruimte voor de bestrijding van arbeidsuitbuiting en andere misstanden op het domein van eerlijk werk. Een versterking die naadloos aansluit bij de zorgen van ISZW. Door de verdere toename van het aantal arbeidsongevallen in 2017 besteedde de Inspectie 70 procent van de tijd aan reactief onderzoek dat erg tijdrovend is. Het overige deel kon worden ingezet voor proactieve inspecties op veilig en gezond werk. Door de versterking van de Inspectie kan deze balans de komende jaren worden hersteld naar 50/50.

Marc Kuipers: "Met de ruimere mogelijkheden die we nu krijgen gaan we ons daar de komende jaren nog sterker inzetten voor gezond, veilig en eerlijk werk. We doen dat stimulerend waar het kan en streng waar het moet. Het schept flinke verwachtingen. Maar het is ook een uitdaging die we graag aangaan. In het belang van alle werknemers én werkgevers."

Het jaarverslag van de Inspectie SZW is vorige week aangeboden aan de Tweede Kamer en ook online in te zien.

Bron: Arboportaal en ISZW