ILT trekt veiligheidscertificaat goederenvervoerder in

Goederenvervoerder HSL Logistik mag niet meer op het spoor rijden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt vast dat het vervoersbedrijf de veiligheid niet op orde heeft. De kans op ongelukken neemt daardoor toe. De maatregel gaat woensdag in. Het gaat om een zware maatregel. De ILT heeft nog niet eerder een veiligheidscertificaat ingetrokken. Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat, aldus de inspectiedienst. Omdat structurele verbeteringen uitblijven, incidenten blijven plaatsvinden en het bedrijf ook gevaarlijke stoffen zoals ethanol vervoert, heeft de inspectie het veiligheidscertificaat van het bedrijf ingetrokken. Zonder veiligheidscertificaat mag een vervoerder niet op het hoofdspoor in Nederland rijden.

Procedures
Ieder spoorbedrijf moet een veiligheidsbeheersysteem hebben waarin veiligheidsprocedures en de omgang met risico’s zijn beschreven.
'Het veiligheidsbeheersysteem van HSL Logistik is niet compleet en voldoet niet aan de wettelijke vereisten. Procedures en regelingen ontbreken en zijn onderling niet consistent. Het veiligheidssysteem wordt in de praktijk ook niet toegepast. Dit levert gevaar op voor de veiligheid op het spoor', concludeert de ILT.

Vakbekwaamheid
Het bedrijf besteedt ook structureel te weinig aandacht aan de vakbekwaamheid van personeel. Machinisten krijgen te weinig instructies en worden onvoldoende gecontroleerd op het uitvoeren veiligheidsprocedures. 'Het afgelopen half jaar reed HSL Logistik drie keer door een rood sein. Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor rood sein. De machinisten zijn geschorst', aldus de ILT. Bij de incidenten vielen geen gewonden.

Tekortkomingen
De ILT zegt het bedrijf al langere tijd in het vizier te hebben. 'Het bedrijf pakt tekortkomingen uit inspecties te laat op en heeft onvoldoende aandacht voor de continue verbetering van de veiligheid.' Hierdoor kwam het bedrijf in februari onder verscherpt toezicht van de ILT te staan. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd op de technische staat van de treinen en op vakbekwaamheid van de machinist. Ook zijn er sinds 2015 vijf processen verbaal opgemaakt voor onregelmatigheden met gevaarlijke stoffen.

Bronnen: Arbozone en ILT
Home