Gezamenlijk onderzoek naar storing 112

De Inspectie Justitie en Veiligheid, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Agentschap Telecom doen gezamenlijk onderzoek naar de storing in het telefonienetwerk van KPN. Daardoor ontstond maandag 24 juni een ernstige storing waardoor 112 een aantal uren onbereikbaar was. Dit melden de inspecties en het agentschap op woensdag 26 juni in een persbericht Gezamenlijk onderzoek naar storing 112.

De Inspectie JenV kijkt daarbij met name naar de crisiscommunicatie rondom de uitval. IGJ draagt bij door te onderzoeken of er meldingen vanuit de zorgaanbieders zijn binnengekomen. En Agentschap Telecom zal onderzoeken in hoeverre KPN voldeed aan alle wettelijke en technische verplichtingen.

Wat veroorzaakte de storing?
Volgens KPN is het zeer waarschijnlijk dat een softwarefout de storing heeft veroorzaakt. Het probleem deed zich voor in de routeringssystemen, die ervoor moeten zorgen dat het telefoongesprek belandt bij de ontvanger van het gesprek.
Omdat het netwerk van KPN alle telefoontjes naar 112 verwerkt, was ook de meldkamer van het noodnummer tijdens de storing onbereikbaar.
De bewaking op het 112-alarmnummer wordt verhoogd. Wat deze verhoging precies inhoudt, wil de provider niet zeggen.

Bronnen: Rijksoverheid en NU.nl
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.