Drukte op de Noordzee neemt toe

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) publiceerde het rapport Schipperen met ruimte, waarin wordt onderzocht hoe de snel toenemende drukte op de Noordzee de veiligheid van scheepvaart beïnvloedt. Voor veiligheidskundigen die actief zijn in (offshore) transport, energie of havens is dit belangrijke kost.
De Noordzee wordt steeds voller. Denk aan windparken, olie- en gasinstallaties, visserij, recreatie, scheepvaartroutes, kabels en leidingen. Dit alles moet in hetzelfde gebied worden georganiseerd. De ruimte waar schepen kunnen varen — en vooral kunnen uitwijken bij problemen — wordt hierdoor kleiner. Volgens de OvV is dat een risico. Grotere schepen, zoals containerschepen of LNG-tankers, hebben bij stevige wind (windkracht 6 of meer) vaak meer ruimte nodig om veilig te kunnen manoeuvreren. Als die ruimte ontbreekt en er een storing of stuurprobleem optreedt, kan dat leiden tot aanvaringen of stranding — met grote gevolgen voor mens, milieu en logistiek.
De OvV constateert de volgende risico’s:
- Gebrek aan overzicht
- De risico’s van alle ontwikkelingen op zee worden te weinig in samenhang bekeken.
- Ruimtegebrek in noodsituaties
Er is onvoldoende "veiligheidsmarge" voor schepen die in de problemen komen. - Noodhulp schiet tekort
Noodsleepboten zijn niet altijd snel genoeg beschikbaar of krachtig genoeg voor grote schepen.
Voor wie betrokken is bij offshore werkzaamheden, havenlogistiek, transportbegeleiding of risicobeoordeling:
- Controleer of noodscenario’s (zoals verlies van voortstuwing) zijn doorgerekend op basis van de huidige situatie op zee.
- Is jouw organisatie afhankelijk van bevoorrading of transport over zee en zijn de risico’s door drukte in beeld.
- Denk bij offshore projecten (zoals windenergie) ook aan de invloed op bestaande scheepvaartroutes en noodvoorzieningen.
Het rapport roept overheden op om bij de inrichting van de Noordzee beter rekening te houden met de veiligheid van de scheepvaart — en om dat samen met de andere Noordzeelanden te doen.
Het volledige rapport en de bijlagen zijn te vinden op de digitale onderzoekspagina van de OvV.
Bronnen: OvV, NOS, Noordzeeloket en Maritiemland