Drie dodelijke ongevallen in tien dagen bij één bedrijf

Elk jaar houdt de internationale vakbeweging "Workers Memorial Day". In de Rotterdamse haven wordt het dit jaar een trieste aangelegenheid. In korte tijd vielen er drie doden bij verschillende onderdelen van hetzelfde bedrijf, C. Steinweg Handelsveem BV. Dat weigert elke vorm van toelichting.

Niek Stam, bestuurder van FNV Havens, maakte op de serie ongevallen opmerkzaam via RTV Rijnmond. Dat deed hij na het overlijden van een man die op 5 april bekneld was geraakt bij een ongeval met een heftruck, aan de Nijmegenstraat in de Waalhaven. Een paar dagen eerder, zo vertelt Stam aan DeVeiligheidskundige.nl, was er een dodelijk incident bij Uniport. Daar liep een werknemer bovenop een containerkraan, buiten het zicht van de machinist. Voor zover Stam weet gaf hij na gedane werkzaamheden de kraan vrij en werd hij vervolgens gegrepen door een bewegend deel. Twee weken daarvoor gebeurde er een dodelijk ongeval op de Steinweglocatie Moerdijk. Daar raakte een truckchauffeur die even was uitgestapt bekneld tegen een muurtje toen zijn truck in beweging kwam. In dezelfde weken vielen er volgens Stam ook nog twee gewonden.

Geen commentaar
Pogingen om de genoemde feiten bij de directie van Steinweg te verifiëren blijven zonder succes. Het bedrijf wil er geen enkele mededeling over doen. Op de site van Steinweg Group is geen verwijzing naar de voorvallen te vinden. Die toont uitsluitend commerciële informatie. De kernactiviteit van het concern is logistieke dienstverlening. Het opereert vanuit Rotterdam over de hele wereld.
In de financiële pers is het bedrijf wel als "geheimzinnig" omschreven. Toen het FD vorig jaar (Fraude overslagbedrijf, 23 mei 2016) vragen stelde over een geval van fraude, kreeg het van financieel bestuurder Paulus Swart te horen: "Wij geven al 170 jaar geen commentaar op zaken in de media. En dat blijft zo."

In onderzoek
De Inspectie SZW bevestigt dat er de afgelopen weken drie Steinwegwerknemers door een arbeidsongeval zijn omgekomen, en wel op 27 maart, 1 april en 5 april. Alle incidenten zijn in onderzoek. De meest recente twee gevallen zijn gemeld door de Zeehavenpolitie, het geval van de truckchauffeur door Steinweg zelf. Alle dodelijke ongevallen en ongevallen met letsel moeten bij de Inspectie SZW gemeld worden, die hiervoor 24/7 bereikbaar is.
Tegenover RTV Rijnmond schreef Stam de snelle opeenvolging van fatale incidenten toe aan hoge werkdruk bij werknemers ("vooral mensen met een tijdelijke contract willen niet piepen") en verkeerde prioriteiten bij het management. Zo is er volgens hem bezuinigd op opleidingen, maar kunnen werkgevers "wel voor een paar honderdduizend euro advocaten inhuren om hun eigen huid te redden als er een dodelijk ongeluk is".

Bond wil rol
De ongelukken zijn voor FNV Havens aanleiding om werkgevers en werknemers te vragen op Workers Memorial Day, 28 april, klokslag 18.00 uur een minuut stilte in acht te nemen. Ook wil Stam een samenwerking aangaan met de Inspectie SZW. De vakbondsbestuurder stelt voor dat werknemers de inspectie meer informatie gaan geven over hun bedrijf, en dat de ISZW zijn bond vaker op de hoogte brengt van resultaten van ingestelde onderzoeken. Als we tegen Stam zeggen dat werknemers altijd bij de ISZW kunnen melden, zegt hij: "Dat doen ze ook, maar vervolgens weet je niet wat ermee gebeurt. Onze leden willen dat de bond betrokken wordt bij dat soort onderzoek, want de bond vertrouwen ze." Volgens de vakbondsbestuurder is de Arbeidsinspectie te veel uitgekleed om alle ontwikkelingen in de haven, waaronder robotisering, bij te houden. "Dat doen wij wél. Wij willen ze graag inlichten over nieuwe laad- en losprocedures en met ze samenwerken." Stam brengt het voorstel op 21 april in stemming op een landelijk congres voor havenwerknemers.

In de havenwerkgevers stelt hij geen enkel vertrouwen, of het nu om Steinweg gaat of niet. "In ILO-verband hebben partijen als de internationale ITF en nationale inspectiediensten als de ISZW vier jaar aan een 'health and safety code' voor havens gewerkt. Niet één werkgever uit de Rotterdamse haven, de grootste van Europa, wilde daaraan meedoen."
De code is nog niet ondertekend door de lidstaten en daarom nog niet openbaar.
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.