Dodelijke explosie bij BASF veroorzaakt door onvoorzichtige arbeider

Een beschadigde leiding is de oorzaak van de zware ontploffing die zich ruim een week geleden bij chemiereus BASF in het Duitse Ludwigshafen heeft voorgedaan. Dat hebben de politie en het parket woensdag bekendgemaakt. Uit het onderzoek blijkt dat een werkman met slijpschijf een inkerving zou gemaakt hebben in de leiding, waarmee explosieve chemische stoffen getransporteerd werden.

BASF hield donderdag 27 oktober een persconferentie om meer duidelijkheid te verschaffen over het incident van 17 oktober in de noordelijke haven in Ludwigshafen, dat leidde tot drie dodelijke slachtoffers. De slachtoffers die vallen te betreuren zijn twee medewerkers van de brandweerdienst van BASF en een medewerker van een tanker die op dat moment in de noordelijke haven aangemeerd lag. Acht mensen zijn zwaargewond geraakt, in totaal waren er 22 lichtgewonden. Inmiddels is één van de acht zwaargewonden uit het ziekenhuis ontslagen.

Door de ontploffing zijn drie mensen om het leven gekomen en dertig gewonden gevallen. De man die vermoedelijk verantwoordelijk is voor het beschadigen van de pijpleiding, is geen medewerker van BASF. Hij verblijft momenteel nog in het ziekenhuis en kan nog niet ondervraagd worden.
De onderzoekers zeggen dat er onderhoudswerken werden uitgevoerd in de omgeving van de plaats waar de leiding werd beschadigd.

Hoewel het incident nog steeds door de betreffende instanties wordt onderzocht, is er al een waarschijnlijke serie van gebeurtenissen bekendgemaakt waardoor de explosie tot stand kwam. Enkele dagen voor het incident was een pijpleidingconstructiebedrijf begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan een leeggemaakt stuk ethyleen-pijpleiding, om in het kader van preventief onderhoud enkele delen van de leiding te verwisselen. Aan een nabijgelegen pijpleiding, met daarin een butyleen-mix, werd ook gewerkt. Deze is met een cutting disc open gesneden. De butyleen-mix is daarbij gaan lekken en is door de vonken van een in de buurt gebruikte angle grinder in brand gevlogen.
Deze brand leidde daarop tot een explosie, waarschijnlijk van de ethyleen-pijpleiding, en nieuwe brandhaarden in pijpleidingen met propyleen en etylhexanol.
BASF benadrukt dat er op geen enkel moment gevaar voor de omgeving was. Er zijn ook geen schadelijke stoffen gemeten tijdens en na de brand.
 
De site in BASF draait nog niet op volle kracht. Het is nog onduidelijk hoe lang de noordelijke haven buiten bedrijf zal zijn. Er wordt nog onderzoek verricht en daarnaast moet een flink gedeelte van de pijpleidingstraat worden gerepareerd.

De twee stoomkrakers waren stilgelegd omdat er geen grondstoffen meer geleverd konden worden. BASF heeft een alternatieve voeding voor voor de stoomkrakers via de haven op Friesenheim Island gerealiseerd. Hierdoor is één stoomkraker al weer draaiende, de tweede zal binnen enkele dagen weer operationeel zijn.

In totaal zijn op de site na het incident 20 plants stilgelegd. Sommige andere fabrieken konden nog wel blijven produceren doordat er nog grondstof voorradig was. Van de 20 plants zijn er nu 12 weer operationeel, de rest zal ook gaandeweg weer worden opgestart.

Het bestuur schat in dat de site nu op 85% capaciteit draait. Wat de economische schade zal zijn, is nog niet bekend.
Vandaag bevestigde BASF wel een omzet- en winstdaling van bijna 20% in het derde kwartaal.

Bronnen: Het Laatse Nieuws, Der Spiegel, Die Zeit, iMaintain en Beurs.nl
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.