Boetes en voorwaardelijke celstraf voor uitvoer sloopschip met asbest

Tegen een 59-jarige man uit Tollebeek is dinsdag een werkstraf en een half jaar voorwaardelijke celstraf geëist voor het illegaal uitvoeren van een sloopschip vol asbest naar Turkije. Twee bedrijven in Panama die eigendom van de Tollebeker zijn, moeten als het aan het Openbaar Ministerie ligt, elk een boete van 100.000 euro betalen.

De illegale uitvoer kwam aan het licht doordat het sloopschip, genaamd De Emsstrom, in januari 2013 voor de Engelse kust in het donker zijn eigen sleepboot ramde en vervolgens zonk. De sleepboot had het schip kort daarvoor opgehaald in de Duitse havenstad Leer, waar het jaren als opleidingsschip had gediend.

Eindbestemming van de sleep was Aliaga, een regio in Turkije, waar veel oude schepen onder omstreden omstandigheden ontmanteld worden. Volgens het Openbaar Ministerie was de uitvoer illegaal, omdat aan boord van het schip een zeer grote hoeveelheid, deels loszittend asbest aanwezig was. Het asbest en andere schadelijke stoffen hadden eerst uit het schip gehaald moeten worden, voordat de 80 meter lange Emsstrom naar een land buiten de Europese Unie vervoerd had mogen worden.

Veel bewijs

Volgens het OM is er veel bewijs dat het schip bewust naar Turkije is afgevoerd, omdat het slopen daar aan minder strenge regels gebonden is en goedkoper is. De officier van justitie neemt het de verdachte kwalijk dat ervoor gekozen is om onder slechte omstandigheden te slopen en daarmee het leven en de gezondheid van arbeiders in gevaar te brengen en het milieu te verontreinigen. Volgens het OM was financieel gewin in deze zaak de enige drijfveer.

Hotelboot

De Tollebeker zou bij de politie hebben verklaard dat hij een hotelboot van het schip wilde maken, maar volgens het OM kan hij dat niet aannemelijk maken. Een offerte van een werf in Harlingen om het schip op te knappen neemt het OM niet serieus, omdat het schip voor de datum van die offerte al aan de Turkse sloopwerf was verkocht. Ook uit de communicatie tussen de verdachte en de sleepbootbemanning zou duidelijk blijken dat Turkije de eindbestemming was.

De rechtbank doet op 16 november uitspraak in de zaak.

De Britse Marine Accident Investigation Branch deed uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van de botsing voor de Britse kust.

Bron: Omroep Flevoland
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.