Beheersing drukte op Schiphol heeft verschillende veiligheidsaspecten

Op 8 mei zijn op het hoogste niveau afspraken gemaakt om de enorme drukte op Schiphol in goede banen te leiden. Daar zitten meerdere veiligheidsaspecten aan. De eerste is 'crowd control'. Het tweede is kwetsbaarheid voor terrorisme. Over dat laatste wordt momenteel gezwegen.

Dat Schiphol op zijn grenzen stuit, bleek tijdens de meivakantie. Er ontstonden grote opstoppingen bij paspoortcontroles en incheckbalies, tientallen passagiers misten hun vlucht. Iedereen houdt zijn hart vast voor de komende zomerperiode, vooral grote klant KLM. Omdat de twee het niet eens werden, besloot staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) om alle partijen op 8 mei op het ministerie bijeen te roepen: Schiphol, KLM en de vereniging van luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, Barin.

Daar werden afspraken voor de korte termijn gemaakt. Om chaos in de zomer te voorkomen, gaan alle beveiligingsdoorgangen in vertrekhal 1 en 2 in juli en augustus de hele dag open. In de vertrekhallen komen extra 'floorwalkers' om reizigers gerust te stellen en mensen die hun vlucht dreigen te missen uit de rij te halen voor een versnelde procedure. De Koninklijke Marechaussee op Schiphol krijgt er 135 fte's bij en zal daarnaast worden bijgestaan door ander overheidspersoneel. Verder wordt er extra capaciteit ingezet om meer passagiers door de 'self-service' paspoortcontrole te helpen. Dijksma heeft Schiphol opgeroepen om te investeren, waarmee ze bedoelt dat het niet meer zo moet bezuinigen op eigen beveiligers.

Spanningsveld
In antwoorden op Kamervragen ging Dijksma onder meer in op veiligheidsaspecten, maar de securityrisico's behandelde ze veel summierder dan het aspect 'crowd control'. Ze beperkte zich tot de opmerking dat er "sinds langere tijd" zichtbare en onzichtbare maatregelen van kracht zijn ter bestrijding van criminaliteit en terrorisme. Dat er een spanningsveld is tussen doorstroming en security liet ze onbesproken. De verwachting lijkt gerechtvaardigd dat dit spanningsveld wordt vergroot, nu alle zeilen worden bijgezet om de mensenstroom soepeler op te vangen.

Vrije markt
De commotie over uit de hand lopende drukte heeft ook commerciële achtergronden. Zo heeft KLM, de felste klager, een veel bredere agenda. De maatschappij wil dat de luchthaven veel meer investeert in een hele reeks zaken die het primaire vliegproces betreffen, in plaats van "hotels en winkels". Bovendien vindt KLM dat Schiphol veel te ontvankelijk is geweest voor prijsvechters, die voor extra drukte zorgen.

Dijksma ziet meerdere redenen voor de toename van de drukte. Vooral economische groei en lagere prijzen (onder meer door prijsvechters, maar ook door lagere brandstofprijzen en een verlaging van de havengelden door Schiphol zelf). Een aparte factor is het feit dat Schiphol snel bezig is het vastgestelde plafond van 500 duizend starts en landingen tot en met 2020 te bereiken. Maatschappijen hebben daarop geanticipeerd door plannen voor extra vluchten op Schiphol, of verhoging van de frequentie daarvan, naar voren te halen. Tegelijkertijd lukt het nog niet erg om vluchten elders af te handelen, bijvoorbeeld in Lelystad of Eindhoven. Tot de remmende factoren behoren EU-regels en luchtvaartverdragen die de mogelijkheden om het luchtverkeer te reguleren beperken. Dit met het oog op vrije concurrentie.

Schiphol zélf laten groeien stuit eveneens op grenzen - geen economische of politieke, maar veiligheidsbarrières. Dat maakte de Onderzoeksraad voor Veiligheid begin april duidelijk in een rapport over dit onderwerp. Voor er kan worden besloten tot verdere groei moeten de risico’s voor het vliegverkeer op en rond de luchthaven fundamenteel worden aangepakt. Marginale aanpassingen zijn niet genoeg, vindt de OvV.

Lees ook:
Dijksma reageert op OvV rapport Veiligheid vliegverkeer Schiphol
Kabinet belooft op korte termijn veiligheidsanalyse Schiphol
OvV: Grenzen in zicht veilige afhandeling vliegverkeer Schiphol
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.