Gamification
(Alg, Eng.)
Gamification (of vernederlandst: 'gamificatie') is het strategisch inzetten van spelelementen en -principes in een niet-spelomgeving om motivatie, teamgevoel en betrokkenheid te stimuleren en gedragsverandering te bewerkstelligen, vaak als marketinginstrument. Door ergens 'een spel van te maken' zijn doelgroepen te bereiken die op andere wijze snel zouden afhaken.
De aanpak kan in de VK worden toegepast om medewerkers bewust te maken van veiligheidsprocedures, risico’s te herkennen en proactief te handelen ter voorkoming van incidenten.
Gamification kan trainingsprogramma’s en veiligheidsinstructies aantrekkelijker maken. Waak wel voor te groot fanatisme en uitsluiting van collega's. Zorg dat de kernboodschap en doel niet overschaduwd raken. Door beloningen te koppelen aan veilig gedrag, worden medewerkers gestimuleerd om risico’s te herkennen en correct te handelen. Spelelementen kunnen helpen bij het direct zichtbaar en bespreekbaar maken van (veiligheids)prestaties.