Artikelen

Op deze plek kunt u alle uitgebreidere artikelen / white papers inzien over onderwerpen die voor de veiligheidskundige relevant zijn.

Als u ook een artikel op DeVeiligheidskundige.nl wilt publiceren, kunt u contact met ons opnemen via redactie@deveiligheidskundige.nl

DeVeiligheidskundige bezoekt de Olympische Spelen (3)

Aflevering 3 De grote generatortest
Marcel Captijn


De Koreaanse helden hebben zich met hun hijskraantje en hoogwerker uitgesloofd om de uitlaatpijpen van de zestien grote generatoren tot boven het dak van het International Broadcast Centre (IBC) te brengen. DeVeiligheidskundige heeft het met verbazing gadegeslagen.

In wind en sneeuw
De nog resterende twaalf meter hoge steunconstructies voor de uitlaatpijpen zijn in de nacht van drie op vier februari samengesteld uit gegalvaniseerde stalen koker. Het zagen en lassen van het materiaal ging door in het donker, wederom bij schamel licht. Zelfs de zaklamp in de mobiele telefoon moest er aan te pas komen. De temperatuur in de nacht was gedaald tot – 15 bij ongeveer windkracht vijf. De oranje pylons rond de werkplek werden letterlijk met fluwelen handschoenen aangepakt. Wat in de zomer zo week is als rubber, wordt bij polaire temperaturen broos als glas. Opgerolde kabels met kunststofisolatie laten zich nauwelijks uitrollen en beschadigen als er een voertuig overheen rijdt. Maar de mannen moeten door-door-door.

Kranigheid
De bedaagde hijskraan heeft een uitzonderlijk lange laadbak, zelfs lang genoeg voor de steunconstructies. Als je die tenminste een meter of vijf uit laat steken. Het gemis aan diagonaalschoren doet zich gelden: alleen met een lange tweesprong is te voorkomen dat de steunen knikken voordat ze zelfs maar rechtop zijn gezet. De kraandrijver zit op zijn open stoeltje naast de giek terwijl hij de lading op de bak legt. Als het in de nacht onder de – 15 daalt, besluit hij zijn lichtgewicht tentconstructie rond de bedienpositie op te bouwen. Het zicht wordt dan wat minder, maar het lawaai van de kraan attendeert voorbijgangers op de risico’s. De markering bestaat uit één werkend achterlicht. De oplettendheid van de mannen is uitstekend, terwijl ze toch werkdagen van minstens zestien uur maken.

Vier generatoren minder
Zondagavond 4 februari. De hele dag zijn herinneringen verspreid onder de bewoners van het IBC. Vanavond gaat het gebeuren. De twee banken generatoren gaan de energievoorziening van het gehele IBC overnemen. Dat zal niet naadloos gaan, maar een onderbreking geven van circa zeven seconden vanwege het mechanische starten van de diesels, aangestuurd door het wegvallen van de ‘walspanning’. Die walspanning komt vanuit twee verschillende vaste netten, en de generatoren zullen inkomen als één van die twee bronnen uitvalt. Om de cliffhanger dan maar af te maken: de noeste werkers met hun lasapparaten hebben nog maar elf van de zestien pijpen overeind en het is kwart voor zeven, een kwartier vóór de power test. De twaalfde pijp hangt in een strop en wordt om de stalen steunconstructie heen gezwaaid en neergelaten op de sok. De mannen in het hoogwerkerbakje draaien enkele zelftappers door het twee millimeter dikke plaat om de pijp te fixeren, knopen er een ijzerdraad omheen en maken zich uit de voeten. De generatoren zonder hoge pijp doen niet mee bij de belastingsproef. De volledige 3 megawatt zal op zondagavond tóch niet worden gevraagd.

Test en anonieme hulde
Om exact 19.00 uur worden de generatoren gestart, met imposante rookpluimen uit de schoorstenen. Een uur lang bulderen de motoren het uit, zonder grote missers. Het IBC blijft overeind. Maandag maken de mannen in een iets rustiger tempo de resterende vier pijpen vast aan de uitlaten en lassen de voetplaten af. De stalen steunen worden aan het gebouw getuid en de pijpen met ijzerdraad gefixeerd. Er is geen storm voorspeld en het bed roept. Op maandagavond vijf februari, twee dagen voor de openingsceremonie, raapt de aannemer zijn arbeidsmiddelen bijeen, zoekt zelftappers en losse stukken ijzerdraad en verwijdert de afgezaagde pijpdelen. Die werden tijdens de tijdelijke plaatsing opzij van de weg door alle voorbijgangers als prullenbak gezien. Wat rest is een rijtje van zestien hoopjes vuilnis. Hulde aan de Koreaanse bikkels; ze zijn ongetwijfeld op weg naar een van de sportlocaties, net als DeVeiligheidskundige.



Klik hier voor het contrast van de harde werkers met de faciliteiten voor de Olympische sporters.
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.
Oké Niet oké