Artikelen

Op deze plek kunt u alle uitgebreidere artikelen / white papers inzien over onderwerpen die voor de veiligheidskundige relevant zijn.

Als u ook een artikel op DeVeiligheidskundige.nl wilt publiceren, kunt u contact met ons opnemen via redactie@deveiligheidskundige.nl

Samen met werkgever en OR naar een effectief en geaccepteerd ADM-beleid

Slechts 35 % van de Nederlandse bedrijven heeft een alcohol-, drugs- en medicijnbeleid (ADM-beleid), terwijl bijna iedere ondernemer daar wèl de voordelen van inziet. 


Door Harry Rienmeijer, directeur van Trafieq en hoofddocent van de cursus ADM beleid, adviseert instellingen over middelengebruik, wetgeving en veiligheid.


De ondernemingsraad, die instemmingsrecht heeft bij invoering van een ADM-beleid, wordt vaak gezien als een lastig te nemen hobbel. Eigenlijk een beetje vreemd, want de belangen van ondernemer en OR lopen, als het gaat over een veilige werkvloer, meestal parallel.

Medewerker onder invloed een gevaar voor collega’s
Vaak vreest een OR schending van de integriteit van medewerkers bij alcohol- of drugscontroles, maar vergeet vaak dat een medewerker onder invloed een gevaar kan vormen voor vele andere collega’s. Trafieq maakt gebruik van laagdrempelige controle-apparatuur; wij controleren op het onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen en niet op het gebruik van de middelen. Daardoor is het niet nodig om bloed te prikken of urine te controleren, maar controleren wij de longinhoud op alcohol en wangslijm op drugs.

ADM-beleid om schade en verzuim te voorkomen
Bij personeelsvertegenwoordigers bestaat de angst dat een ADM-beleid door een werkgever misbruikt wordt om werknemers te ontslaan. Dit is onterecht. Goede werkgevers voelen zich veelal verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van al hun medewerkers. Zij doen er met een effectief ADM-beleid alles aan om te voorkomen dat medewerkers onder invloed van alcohol, drugs of (bewustzijn beïnvloedende) medicijnen op het werk verschijnen. Hierdoor voorkomt een werkgever ongevallen, persoonlijk leed en (imago)schade. De gedachte om ‘werknemers te pakken’ past niet in die lijn. Bedrijven investeren vaak juist fors in voorlichting, periodieke controles, sanctiebeleid en zorgtrajecten om te voorkomen dat medewerkers onder invloed aan de slag gaan.

Bron: Blog Frank van Summeren, SBO

Lees ook de Whitepaper Duurzame inzetbaarheid
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.
Oké Niet oké