Sperdifferentieel

(voertuigtechniek)

Differentieel met een inschakelbare voorziening die de twee uitgaande assen star koppelt, waardoor de omloopsnelheid van de aangedreven wielen gelijk wordt.

Een sperdifferentieel gaat het vastrijden van een voertuig in het terrein of op sneeuw en ijs tegen. Zonder differentieelsper zal het aangedreven wiel dat de minste weerstand ondervindt bepalend zijn voor de tractie: dat zal als eerste (op dubbele snelheid) doorslippen, waarbij het tegenoverliggende wiel stil komt te staan. Mag alleen worden gebruikt in het terrein. Op stroeve, verharde ondergrond ontstaan extreme krachten in de transmissie en extra bandenslijtage.

Veiligheidsrisico: bij 'gelockt' differentieel zal een voertuig zich anders gedragen: het wil nauwelijks een bocht maken (wat bij gebruik tijdens het ploegen met een tractor helpt het rechte spoor te behouden), wat het ontwijken van obstakels bemoeilijkt. Bij het snel maken van bochten kan een 'sperdif' zorgen voor extra drift en (bij achterwielaandrijving) voor het uitbreken van de achterzijde. 

Zie ookLimited slip-differentieel
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.