Preventiemedewerker

Door de werkgever aangewezen deskundige werknemer met preventietaken, verplicht gesteld door de Arbowet.

De rol van preventiemedewerker mag bij bedrijven met minder dan 26 werknemers door de werkgever zelf worden vervuld. Hoewel de preventiemedewerker bij veel bedrijven lang een ‘pro-formafunctionaris’ is geweest met een ondergeschikte rol, heeft de Arbowet per 01-07-2017 de eisen aangescherpt.
Nog steeds worden er geen formele opleidingseisen gesteld, maar de taken van de PM zijn wel uitgebreid: de preventiemedewerker moet bijvoorbeeld gesprekspartner zijn van de bedrijfsarts en de andere arbodeskundigen, naast het meewerken aan de totstandkoming van de RI&E, ondersteuning bij de uitvoering van het PvA en het adviseren van de Ondernemingsraad (OR)/het personeel.

De OR (of PVT) heeft instemmingsrecht bij de aanstelling van een bepaalde persoon als preventiemedewerker. Het deskundigheidsniveau en de competenties zullen moeten zijn afgestemd op de actuele risico’s in het bedrijf en de taken van de PM.

Zie Ondernemingsraad (OR) en VKPM