EMK

ElektroMotorische Kracht
(elektriciteitsleer)

Antieke term die desondanks nog wel door fysici wordt gehanteerd om de open klemspanning van een spanningsbron mee aan te duiden.
Uitgedrukt in volt.

Elke spanningsbron zal ‘inzakken’ bij zware belasting: zie de dashboardverlichting dimmen bij het starten van een auto, of de verlichting van een fabriekshal een dipje maken bij het starten van een elektrisch aangedreven machine.

Waar de auto-accu onbelast een spanning van 14,2 volt geeft (in dat geval is die gelijk aan de EMK van die accu), zal de actuele klemspanning soms tot slechts 9 volt dalen bij een startstroom van honderden ampères. Hoe ‘slechter’ een accu, hoe erger dat effect wordt.

Iets dergelijks doet zich ook voor bij lange (dunne) bekabeling en (te) zware belasting. Als de betonmolen niet eens meer op gang komt of de tl’s gaan kortstondig uit bij inschakeling, dan mag de VK eens kijken naar de dimensionering van de (tijdelijke) elektrische installatie, ter voorkoming van bijvoorbeeld brand.
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.