Botsabsorber

(verkeersveiligheid)

(Zwaar voertuig voorzien van een) object dat de energie van een botsing kan opnemen en daarbij zorgt dat de vertraging geleidelijk (over grotere afstand) plaatsvindt, waardoor de kracht op de objecten wordt beperkt.
Wordt gebruikt bij wegwerkzaamheden om de werknemers te beschermen tegen aanrijding.

Kracht is massa maal versnelling.

Een ideale botsabsorber moet een zo groot mogelijke lengte hebben, en voorzien zijn van een materiaal dat de energie in zich opneemt door plastisch te vervormen, bijvoorbeeld een metalen raatconstructie. Bij elastische vervorming wordt de bewegingsenergie niet omgezet in warmte, maar weer teruggegeven, zoals bij een stuiterbal, hetgeen doorgaans niet de bedoeling is.
De bumper van een voertuig en de kreukelzone erachter vormen een 'ingebouwde' botsabsorber.

Een belangrijk probleem bij het optimaliseren van botsabsorbers is (naast het forse formaat) dat de 'stijfheid' voor zware voertuigen veel groter moet zijn dan voor lichte. Meestal is de botsabsorber dus een compromis, geoptimaliseerd door een progressieve response (bij grotere indrukking neemt de weerstand exponentieel toe voor een 'gemiddeld' optimaal resultaat, wat tevens afhankelijk is van de massa van het voertuig of object waar de botsabsorber aan is bevestigd).

Zie ook CROW
Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.