Discussie over veiligheid bij groei Schiphol

De coalitiepartijen zijn het niet met elkaar eens over een nieuw onderzoek naar de veiligheid rond de groei van Schiphol. En volgens de FNV doet Schiphol al jaren te weinig aan het verbeteren van de veiligheid voor het personeel. D66 en ChristenUnie willen dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) met een nieuw rapport komt, maar VVD en CDA snappen die oproep van hun coalitiegenoten niet.

"Ik zie niet direct wat een nieuw onderzoek van de OVV zou toevoegen aan het OVV-onderzoek dat er al ligt uit 2018", zegt VVD'er Remco Dijkstra dinsdag tegen NU.nl. Door om een nieuw OVV-onderzoek te vragen, leg je de besluitvorming in handen van derden, vindt Dijkstra. “Dat leidt tot vertraging en dan kan Schiphol volgend jaar niet groeien.”
Ook CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch is om dezelfde reden verbaasd. "Ik kan deze oproep niet goed plaatsen", zegt hij. Even later voegt hij toe: "CU en D66 roepen wel wat vaker iets."
D66 en ChristenUnie lieten eerder op de dag aan de NOS weten dat het steeds drukker wordt op Schiphol en dat de veiligheid daaronder lijdt. De OVV schreef daar in 2018 al een kritisch rapport over. Toen publiceerde de onderzoeksraad dat de veiligheid bij de groei van Schiphol te weinig aandacht krijgt. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) liet destijds weten de aanbevelingen uit het rapport over te nemen.
Zie ook: OvV: Grenzen in zicht veilige afhandeling vliegverkeer Schiphol

"D66 en ChristenUnie doen alsof er niks is gedaan aan de veiligheid, maar die aanname klopt niet", zegt Dijkstra. "De veiligheid speelt een belangrijke rol bij de groei van Schiphol." Amhaouch beaamt dat: "Om nu paniek te zaaien is slecht. Er wordt juist hard gewerkt aan de veiligheid. Veiligheid blijft prioriteit nummer een, twee en drie bij de groei van Schiphol."

Luchtvaart vaker splijtzwam in coalitie
In het regeerakkoord hebben de coalitiepartijen afgesproken dat Schiphol mag blijven groeien boven het huidige plafond van 500.000 vluchten per jaar, maar alleen als er tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in minder overlast voor omwonenden.
Afgelopen zomer liet het kabinet weten dat de luchthaven na 2020 kan doorgroeien tot 540.000 vluchten per jaar. Eerst minder hinder, daarna groei, liet het kabinet bij de presentatie van de plannen weten.
De coalitie is verdeeld over de groei van de luchtvaart in Nederland. Met name de VVD is voorstander van uitbreiding, maar de partij ziet coalitiepartners D66 en ChristenUnie steeds op de rem trappen.
Dat gebeurde eerder met de opening van Lelystad Airport. De luchthaven in de Flevopolder zou het afgelopen jaar opengaan om met name vakantievluchten van Schiphol over te nemen, maar dat werd met een jaar uitgesteld omdat D66 en ChristenUnie hier steeds openlijker over twijfelden.

FNV
Volgens de FNV doet Schiphol al jaren te weinig aan het verbeteren van de veiligheid voor het personeel op de platforms. Vanaf 2003 laten onderzoeken en rapporten keer op keer zien dat de veiligheid in het gedrang komt door te hoge werkdruk, groot personeelsverloop en een angstcultuur.

FNV Luchtvaart analyseerde de onderzoeken en rapporten van de afgelopen 17 jaar over dit onderwerp. Het rapport van afgelopen vrijdag van de Inspectie Leefbaarheid en Transport ‘Staat van Schiphol 2019’ laat volgens de FNV precies hetzelfde beeld zien. Van Doesburg: "Vorig jaar werden in de commerciële luchtvaart in Nederland 13% meer incidenten gemeld dan in 2018. Dat laat wel zien dat we echt niet achterover kunnen leunen als het gaat over veiligheid op luchthavens."

FNV biedt de vaste Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat dinsdagmiddag 13.30 uur het rapport over de veiligheid voor grondpersoneel aan. Woensdagmiddag komt het onderwerp ter sprake in het algemeen overleg over vliegveiligheid.

Bronnen: NU.nl, NOS en FNV





Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.