Commissie houdt partijen aansprakelijk in Chroom-6-zaak Tilburg

De gemeente Tilburg, het Spoorwegmuseum en NS-dochter NedTrain zijn verantwoordelijk voor gezondheidsschade door aanwezigheid van het kankerverwekkende Chroom6 in een NS-werkplaats waar oude treinen werden opgeknapt.

Dat zegt de commissie die in opdracht van de gemeente Tilburg onderzoek heeft gedaan naar de blootstelling aan Chroom6 op de NS-werkplaats en de ziekteverschijnselen die mensen hebben gekregen. De commissie draagt de drie partijen op alle personen die mogelijk zijn blootgesteld aan Chroom6 financieel tegemoet te komen. De gemeente moet daarbij het voortouw nemen.

De gemeente Tilburg en NS-dochter NedTrain hebben veel fout gedaan en steken laten vallen toen ze ruim achthonderd mensen op een NS-werkplaats in Tilburg lieten werken. De mensen zijn op de werkplaats in contact geweest met het gevaarlijke antiroestmiddel Chroom6. Ze zijn daar ziek van geworden of kunnen daar in de toekomst ziek van worden.
Chroom6 kan bij mensen tot onder meer longkanker en neus(bijholte)kanker leiden. Ook kunnen er allergische reacties op de huid voorkomen wanneer mensen in aanraking komen met de stof. Bovendien kan het astma en verschillende longziekten en longaandoeningen veroorzaken.

Schadevergoeding
Iedereen die op de NS-werkplaats heeft gewerkt moet een schadevergoeding krijgen, aldus de commissie. Betrokkenen die een ziekte hebben opgelopen die door Chroom6 veroorzaakt kan zijn, moeten een van de ernst afhankelijke uitkering ontvangen. "Geef een vergoeding die recht doet aan het leed", aldus commissievoorzitter Peter van der Velden.

Excuses
"Ik probeer te bevatten wat we hebben gehoord. De woorden van de commissie komen hard binnen en raken me diep. Er klinkt veel leed en verdriet in door", reageerde de burgemeester. "Met name de harde constatering dat we onze zorgplicht hebben geschonden, liegt er niet om", aldus de Tilburgse burgemeester Theo Wetering. Tilburg wil het rapport eerst bestuderen en komt woensdag met een voorstel over schadevergoeding aan de betrokkenen. "Het is me ernst. Er is van alles misgegaan, daarover hoeven we niet lang te discussiëren. We kunnen de klok niet terugdraaien, maar komen snel met een voorstel over een regeling. De onzekerheid heeft te lang geduurd", aldus Wetering.
Ook de NS bood donderdag excuses aan. "Het grijpt ook ons aan. Er zijn zaken niet goed gegaan en daar lopen we niet voor weg", reageerde directielid Susi Zijderveld van de NS. Het bedrijf komt volgende week eveneens met een voorstel.

Slachtoffers waren langdurig werkloos
De commissie onderzocht in opdracht van de gemeente of er een verband is tussen de blootstelling aan Chroom6 op de NS-werkplaats en de ziekteverschijnselen. Het RIVM voerde het onderzoek uit.
De achthonderd mensen deden mee aan een verplicht reïntegratietraject. De langdurig werklozen moesten onder meer oude treinstellen schuren en veel betrokkenen kampen sindsdien met gezondheidsklachten.
Volgens Van der Velden was de NS ervan op de hoogte dat in de oude verflagen Chroom6 zat, maar de informatie over de gezondheidsrisico's werd niet met de gemeente Tilburg gedeeld. De gemeente Tilburg zorgde niet voor maatregelen. "Er is onnodig leed veroorzaakt", aldus Van der Velden.

Strafrechtelijk onderzoek
Ook politie en het Openbaar Ministerie (OM) doen onderzoek naar de werkplaats, bleek november vorig jaar. Het strafrechtelijk onderzoek richt zich op onder meer de uitgevoerde werkzaamheden.
Volgens het OM is tijdens de werkzaamheden vermoedelijk onvoldoende bescherming gebruikt. Er wordt daarom onderzocht of voorschriften op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieu zijn nageleefd.
Ook wordt onderzocht wie hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden. Het OM liet in november weten dat het onderzoek enkele maanden zou duren, omdat het zeer complex is.

De zeven belangrijkste conclusies en aanbevelingen uit het rapport:
  1. NedTrain wist dat er bij het werklozenprojecten tROM in Tilburg, tussen 2004 en 2011 met chroom-6 -houdende verf werd gewerkt en dat die verf kankerverwekkend was. Ze hebben dit niet gedeeld met de gemeente Tilburg en met de werknemers van het project. Dat is ze zeer aan te rekenen.
  2. De gemeente Tilburg wist niet dat er chroom-6 in de verf zat, maar had het wel moeten weten. De gemeente had onderzoek moeten laten doen naar de samenstelling van het stof dat van de geschuurde treinen afkwam.
  3. De gemeente Tilburg is tekort geschoten in haar zorgplicht naar haar bijstandsgerechtigden  Die  met  chroom-6  werkten. Dat de gemeente zich niet aan de Arbowet hield is haar zeer aan te rekenen.
  4. Nadat medewerkers van het werklozenprojecten tROM hadden geklaagd is er zowel door NedTrain als door de leiding van tROM niets met de klachten gedaan.
  5. Omdat de gemeente het management van tROM aan haar lot overliet kon er een autoritaire manier van leidinggeven ontstaan. Veel werklozen klaagden over dat ze behandeld werden als slaven en dat er snel gekort werd op hun uitkering als ze moeilijk deden.
  6. De zeker 800 bijstandsgerechtigden die met chroom-6 hebben gewerkt en die al lang in angst leven over hun gezondheid moeten volgens de commissie allemaal een vergoeding krijgen die recht doet aan hun leed. Hoe hoog die vergoeding zou moeten zijn moet  afhangen van hoelang ze bij tROM gewerkt hebben. Mensen die echt ziek zijn, of dat nog worden moeten smartengeld krijgen. Er worden geen uitspraken gedaan over de hoogte hiervan.
  7. Er moet geleerd worden van de fouten die gemaakt zijn in Tilburg. Er moet een brede landelijke aanpak komen voor werken met gevaarlijke stoffen, zodat er nooit meer zoiets kan gebeuren.

Lees ook: 
Extra geld voor Chroom6 slachtoffers Tilburg
Tilburg compenseert gedupeerden vanwege vertraging onderzoek Chroom6
Dossier Chroom6

Bronnen: NU.nl, NOS en OmroepBrabant



Home
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.
Oké Niet oké