Meerdere kanttekeningen bij onderzoek breedplaatvloeren Eindhoven

Vanuit verschillende kanten worden vraagtekens geplaatst bij het onderzoek van Adviesbureau Hageman over de oorzaken van het instorten van de Parkeergarage in Eindhoven, eerder dit jaar. Niet één obscuur detail, maar een reeks bouwfouten veroorzaakte volgens BubbleDeck-directeur Rob Plug de instorting van de parkeergarage in Eindhoven. En hoogleraar Rob Nijsse zegt dat de gemeente Eindhoven maanden voor de instorting van de parkeergarage op Eindhoven Airport de bouw al had moeten stilleggen.

BubbleDeck
De kwaliteit van een bollenplaatvloer wordt maar voor een kwart bepaald door de prefabplaat. Verder is de aannemer verantwoordelijk en die heeft grove fouten gemaakt.
"BAM heeft de vloeren veel te vroeg laten schrikken. Niet bij de voorgeschreven betonsterkte van 34,5 kN draaide de aannemer de stempels los zodat de vloeren hun eigen gewicht gingen dragen, maar bij amper de helft daarvan. Om snel door te kunnen bouwen en de vaart erin te houden. En ze stortten de vierde verdiepingsvloer bij vorst en hadden veel te grote bossen leidingen bij de plaatnaad gelegd, waardoor het beton de wapening niet goed kon omhullen."
Het zijn slechts een paar voorbeelden van de uitvoeringsfouten die volgens BubbleDeck-directeur Rob Plug plaatsvonden bij de bouw van de parkeergarage in Eindhoven die eind mei instortte. Hij vertelt niks nieuws, benadrukt hij. Veel staat beschreven in het rapport van Adviesbureau Hageman. Alleen zijn ze niet nader onderzocht, omdat ze volgens Hageman niet de doorslaggevende factor waren. Dat zegt Plug ook niet. Maar hij kan zo nog minimaal dertig uitvoeringsfouten opsommen. En tezamen zijn die volgens hem wel degelijk verantwoordelijk voor het debacle. "Dat is veel plausibeler dan de aanhechtingssterkte rond de voeg waar alle aandacht zich nu op concentreert. Het is zeer de vraag of dit überhaupt een rol heeft gespeeld. Schuifkrachten zijn namelijk niet aan de orde. De beweging bij overbelasting van een plaatnaad is naar beneden in plaats van opzij."

De eerste maanden na de instorting in Eindhoven hield BubbleDeck de pers buiten de deur. De relatie met BAM moest immers niet onder druk worden gezet. Maar sinds hij zich toch een keer in de media uitsprak, betaalt BAM geen rekening meer en stelt de bouwer BubbleDeck aansprakelijk voor de instorting. Dat was voor Plug het sein om alle schroom te laten varen en maar gewoon te zeggen waar het op staat. Ook al vindt hij daarbij Nederlands grootste aannemer tegenover zich.

Robert Plug gaf in oktober al een reactie aan de telefoon met het NRC: "Het rapport staat vol met woorden als 'mogelijk', 'waarschijnlijk', 'in de buurt van'. We wéten nog niet waarom die garage instortte. Er is een onvolledig onderzoek de wereld in gedonderd, en nu koopt niemand meer bij ons." Zijn dochter Barbara, 47, deelt de mening van haar vader. "Onze naam wordt te grabbel gegooid. In het rapport zitten veel open eindes."

TU Delft
Het toezicht op de bouw van de parkeergarage op Eindhoven Airport rammelde aan alle kanten. De gemeente Eindhoven had al twee maanden voordat het gebouw in mei gedeeltelijk instortte de bouw stil moeten leggen. Dat concludeert bouw-hoogleraar Rob Nijsse van de TU Delft op basis van verslagen van gemeentelijke inspectiebezoeken die in het bezit zijn van het Eindhovens Dagblad.

Op verzoek van het blad bestudeerde Nijsse met zijn team de documenten met aantekeningen die zijn gemaakt na elke inspectie op de bouwplaats bij de luchthaven. Zijn conclusies zijn vernietigend. Zo is op foto's uit het onderzoeksdossier van adviesbureau Hageman te zien dat er al in maart scheuren in de vloer en plassen op het dak waren. De gemeenteopzichter was een paar dagen voor het maken van die beelden nog langs geweest. De significante scheurvorming in diverse vloeren moet er op dat moment ook al zijn geweest, stelt de bouwprof. "De opzichter had op dat moment moeten ingrijpen door de bouw stil te leggen", oordeelt Nijsse.

Ook EenVandaag besteedde recent aandacht aan dit onderwerp (lees ook: 'BAM was gewaarschuwd voor bouwfouten parkeergarage').

Zie het Dossier Breedplaatvloeren

Bronnen: NRC, Cobouw en AD.nl
Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.
Oké Niet oké