Cameratoezicht bij spoorwegovergangen

Er komt een proef met een 'flitspaal' om mensen die nog even snel het spoor oversteken te pakken. ProRail en het Openbaar Ministerie starten daarmee, omdat gevreesd wordt dat mensen vaker rood licht negeren nu er meer treinen gaan rijden.

Na de zomer rijdt er elke 10 minuten een intercity tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. En dan zijn de slagbomen dus vaker dicht. "Wat wordt het gedrag van de weggebruiker als er zo veel treinen zijn?", zegt ProRail-baas Pier Eringa tegen de krant. "Ik houd mijn hart vast." Volgens Eringa nemen mensen regelmatig grote risico's. "En in dat kader gaan we flitsen."

Hulpmiddel
Daarom wil ProRail cameratoezicht bij spoorwegovergangen. Medewerkers van ProRail gaan videobeelden bekijken om op basis van kentekens boetes uit te delen. "Als de rode lichten gaan knipperen en de slagbomen omlaag gaan, dan moet je gewoon stoppen", zegt een woordvoerder in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen vergeten dat treinen met 140 kilometer per uur langsrazen."
Wie nu een slagboom negeert, maakt ook al kans op een bekeuring. "De BOA's bekeuren nu ook al bij gewone controles, maar de camerabeelden worden een extra hulpmiddel."

Voetgangers
ProRail gaat bekijken of de beelden ook bruikbaar zijn om weggebruikers zonder kenteken een boete te geven. Automobilisten krijgen een bekeuring van 230 euro bij het negeren van rood licht of gesloten spoorbomen, bromfietsers 160 euro en fietsers 90 euro. "Ik kan mij zo voorstellen dat onze medewerkers in de buurt zijn van een spoorwegovergang en op basis van de camerabeelden toch iemand staande kunnen houden", zegt de woordvoerder.
ProRail hoopt dat de proef deze zomer van start kan gaan. Verschillende gemeentes hebben interesse, zegt het spoorbedrijf.

Op verschillende plekken langs het spoor staan al camera's. Die zijn volgens ProRail bedoeld om 'spoorlopers' weg te halen. "Die beelden komen in onze meldkamer binnen en worden 24 uur per dag bekeken." Mensen die op of rond het spoor lopen kunnen rekenen op een bekeuring van 140 euro.

Bronnen: NOS en AD


Cookies zijn essentieel voor een goede werking van deveiligheidskundige.nl. Door op oké te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op deze website.
Oké Niet oké